Vorige

Tuinbouwsector geeft Floriade steuntje in de rug

#LoveFloriade roadtour van start

Beeld
Peter van Leth

De #LoveFloriade roadtour is on its way; op donderdag 11 augustus was het officiële startschot In het Van der Valk Hotel Schiphol A4. Een ludieke actie, die georganiseerd is door een gelegenheidscoalitie van Bloemenbureau Holland, Royal FloraHolland en GroentenFruit Huis. De tuinbouwsector wil hiermee laten zien dat ze trots is op de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade en wil het park in Almere op een positieve manier extra onder de aandacht brengen bij het publiek.

Marco van Zijverden, voorzitter van de adviesraad van Floriade, benadrukte het belang van Floriade: „Floriade is duurzaamheid op een leuke en interessante manier, met eindeloos veel voorbeelden om steden en je eigen plek in de stad te vergroenen. Daarnaast is het natuurlijk ook een heerlijk dagje uit met mooie tuinen en een indrukwekkende kas.” 

#LoveFloriade roadtour
Jan de Boer, voorzitter van de gelegenheidscoalitie: „Geef die mooie Floriade een kans! Ga ervan genieten en ervaar het zelf.”

Eindelijk over inhoud

„Hè hè. Eindelijk hebben we het ook eens over de inhoud van de Floriade.” Die verzuchting ontsnapte aan mister Floriade Niek Roozen, toen hij hoorde van de actie vanuit de Nederlandse tuinbouw om de Floriade in een positiever daglicht te zetten. Er is immers allerlei leuks én relevants te zien op de groene Wereldtentoonstelling in Almere, stelt de landschapsarchitect die al bij 5 van de 7 Floriades betrokken was. Zoals het onderzoek dat TU Delft er doet in het Klimaat Arboretum. Daar wordt het effect gemeten dat bomen hebben op de temperatuur in de gebouwde omgeving. De relevantie daarvan kan op dit moment, middenin alweer een hittegolf, geen mens ontgaan. De schaduwwerking en de koeling door verdamping van planten via hun bladeren kan de zomerhitte met meerdere graden terugbrengen, stelt Roozen.

Mooie woorden

De ene na de andere spreker sprak mooie woorden. Alleen voor een gezelschap dat niet hoeft te worden overtuigd. Het is straks de hoop dat de consumenten die de roadtour bereikt de gang naar de Floriade maken. Als extra impuls worden kortingsbonnen van €10 uitgedeeld, naast gratis bloemen, planten, groenten, fruit en bloembollen. Die zijn spontaan en massaal beschikbaar gesteld door telers.

#LoveFloriade roadtour
Het publiek is welkom in de mobiele kas en kan daar een selfie maken voor op sociale media. De boodschap van en voor iedereen: #LoveFloriade. 

Even niet kritisch

Alle sprekers hopen dat na alle kritiek, dat er mag zijn, nu de tijd aanbreekt van een positief beeld van de wereldtuinbouwtentoonstelling. Want ze vinden dat het park dat wel verdient en nu echt op zijn mooist is. „Het is opmerkelijk dat er zoveel kritiek is, ook van consumenten, terwijl aan de andere kant diezelfde consument de waarde van groen steeds meer waardeert en inziet. De waarde die deze Floriade meer dan ooit toont. Laten we strijden voor groen en een nieuwe Floriade over tien jaar. Misschien op een andere wijze georganiseerd, maar niet afschrijven”, is het pleidooi van Ivo Putman van het tv-programma De Grote Tuinverbouwing.

#LoveFloriade roadtour
Sier- en groentetelers hebben spontaan en massaal producten beschikbaar gesteld.

Voormalige Floriades

De karavaan vertrekt vrijdagochtend 12 augustus vanuit Aalsmeer. Tot en met zondag 14 augustus rijdt de karavaan langs zoveel mogelijk plaatsen met oud-Floriade parken. Onder meer Amsterdam (Floriade 1972 – Amstelpark), Zoetermeer (Floriade 1992 – Rokkeveen) en Rotterdam (Floriade 1960 –  Het Park bij de Euromast). De #LoveFloriade roadtour eindigt op zondag 14 augustus bij Floriade Expo 2022 in Almere.

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):

Notitie

Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster