„We merkten dat er veel interesse was om in de kas te komen kijken. In deze omgeving zijn niet veel kassen”, vertelt Tom Kuipers, mede-eigenaar van Emsflower in Duitsland, 20 kilometer over de grens bij Oldenzaal. „Achttien jaar geleden hebben we besloten om daar voorzieningen voor te maken; het Erlebnispark.”
„We vinden het belangrijk om onze kwekerij en de tuinbouw in een goed daglicht te zetten. Bovendien is het goed voor de personeelswerving. Mensen hebben soms een ouderwets beeld bij het werken op een kwekerij, en dat kunnen we nu bijsturen.” De bezoekers zijn voor tweederde Duits en voor eenderde Nederlands.
Het Erlebnispark is uitgegroeid tot een aparte tak van het bedrijf onder 1,5 ha glas. Jaarlijks komen er 200.000 tot 300.000 bezoekers die voor €12 een kaartje kopen. Sinds de oprichting heeft het park bijna altijd quitte gedraaid. In de coronatijd leed het verlies, maar sindsdien gaat het weer beter en vorig jaar is er serieus geld mee verdiend. „We hadden het zelfs niet erg gevonden als er wat geld bij had gemoeten, want het is ook reclame voor ons.”