Zoek je meer of juist nieuwe fans voor jouw product of dienst, schakel dan een influencer in. Je ziet het terug in budgetten voor promotiecampagnes van bloemen en planten. Vaak is een bedrag opgenomen voor zo’n persoon die anderen kan beïnvloeden. Dat gebeurt online en vooral via Instagram en steeds vaker via TikTok. Soms is het voor een post genoeg om die influencer een bloem of plant kado te doen. Vaker gaat het om een zakelijke deal.
Wellicht onlangs gelezen of gehoord? Een Amsterdams influencerskoppel, bekend van televisie, heeft Coca-Cola aangeklaagd, omdat ze recht zouden hebben op 2 miljoen euro. Het stel wil geld zien voor hun promotieactiviteiten voor de frisdrankgigant op festivals en social media. De zes ton die ze al ontvingen is niet genoeg. In hoeverre het verhaal en de bedragen kloppen, dat blijft gissen. Zeker is dat dergelijke bedragen in de sierteeltsector niet beschikbaar zijn voor influencers. Logisch, gezien het al vaker beschreven feit dat marketingbudgetten van wereldwijd bekende merken mijlenver van die in de sierteelt liggen.
BN’ers als influencer kennen we wel voor de promotie van bloemen en planten. Zo werd tv-presentatrice Vivian Reijs al in 2016 voor het promotiecollectief Orchidee Nederland actief als ambassadrice potorchidee. Ze ging geregeld content over de bloeiende potplant plaatsen op socialmedia, Vooral op Facebook droeg ze uit dat potorchidee mooi is en goed past bij je interieur. „Als je specifiek werkt voor een merk, zoals Vivian Reijs destijds, dan ben je eigenlijk een ambassadeur. Maar tegenwoordig kom je ook namen als contentcreator tegen als mensen het hebben over influencers”, zegt Claudia Broch die sinds 2022 als marketingspecialist werkt voor Orchidee Nederland. Daarvoor had ze vijf jaar een vergelijkbare functie in de promotiecommissie Anthurium. Ze werd toen regelmatig omschreven als de eerste ’productambassadeur in de sierteelt’.