Oud-veilingcoryfeeën Herman de Boon en Henk de Groot schreven een boek over verleden, heden en toekomst van de bloemenveiling. Transvolutie, van lokale fysieke marktplaats naar internationaal digitaal platform heet het werk. De toekomstscenario’s die de heren schetsen voor Royal FloraHolland lopen uiteen van een wereldwijd succesvol Floriday-platform tot een marginalisering van de veiling en wellicht zelfs afbouw. „Het zou kunnen dat het verdienmodel van Royal FloraHolland onderuit gaat.”
Een van de meest opmerkelijke gebeurtenissen die Herman de Boon en Henk de Groot in hun onderzoek voor hun boek tegenkwamen vond plaats in aanloop naar de fusie tussen FloraHolland en VBA. FH-directeur Jacques Teelen zou met zijn ervaring met fusies directeur worden van de fusieveiling. Voor Bernard Oosterom van VBA lag de voorzittershamer klaar. Het liep echter anders. Tegen alle verwachtingen in werd Timo Huges de nieuwe directeur en Gerrit Ravensbergen voorzitter. Hoe dit kon gebeuren, houden De Boon en de Groot voor zich.
Verder was er vooral veel herkenning omdat ze beiden vanaf begin jaren zeventig deel uitmaakten van de historie van Aalsmeer en later Naaldwijk (De Boon). In de historie evolueerde het gros van de bloemenveilingen van fysieke marktplaatsen naar een internationaal digitaal platform. In het boek schetsen De Boon en De Groot drie toekomstscenario’s voor Royal FloraHolland (RFH). Of Floriday wordt een wereldwijd succes, of het succes van Floriday beperkt zich tot EU en Afrika, of RFH kan zich opmaken voor krimp en wellicht een afbouwscenario. De mate van succes hangt onder meer af van technologische, economische, sociaal-maatschappelijk en geopolitieke ontwikkelingen.