Nederlandse consumenten zijn redelijk positief over bloemen en planten. Dit blijkt uit onderzoek dat Bloemenbureau Holland liet uitvoeren. De promotieorganisatie wil door middel van sectorcommunicatie het imago van de sierteelt bij de consument versterken. Met het bewerken van de consument is de sector er nog niet.
In een imago-onderzoek van Motivaction geven Nederlandse consumenten bloemen en planten een 3,4. De categorieën snijbloemen, kamerplanten en buitenplanten krijgen allen dit cijfer. Op een schaal van 1 tot 5 is dat een redelijk positieve score.
„Er hangt een positieve wereld van associaties om bloemen en planten heen. Bloemen en planten roepen positieve gevoelens op, zijn goed om cadeau te geven, zijn goed voor het welzijn van de mens en vergroenen de omgeving”, vertelt Ruud Kooiman. Hij is analist bij Motivaction. Het onderzoeksbureau kreeg de opdracht van Bloemenbureau Holland (BBH) om onderzoek te doen naar het imago van bloemen en planten. Ook deed ze onderzoek naar hoe het imago twee jaar terug was. Met het onderzoek in de hand kan BBH het imago monitoren en met sectorcommunicatie verbeteren.