„We blijven collectieve campagnes doen voor bloemen en planten, maar kijken daarnaast heel erg hoe we nog meer van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de sector. Bloemenbureau Holland (BBH) is toe aan vernieuwing, merkt directeur Yvonne Watzdorf. Met de schaduw van een onzekere toekomst boven het hoofd, werkt BBH momenteel met de stakeholders – kwekers en handelaren - aan een nieuwe strategie. Een van de activiteiten die BBH wil ontplooien is sectorcommunicatie.
De toekomst van BBH is onzeker. Royal FloraHolland int per 1 januari 2024 niet langer de gelden voor collectieve promotie van bloemen en planten. Mogelijk verplicht een algemeen verbindend verklaring (avv) kwekers en exporteurs vanaf volgend jaar om geld af te dragen voor de collectieve activiteiten van BBH. In week 13 en 14 - van 27 maart tot 7 april - kunnen zij daarover stemmen. Waarschijnlijk is in oktober bekend of er een avv komt. Het voortbestaan van collectieve promotie is derhalve onzeker. BBH werkt ondertussen aan een nieuwe strategie.
De afgelopen tijd voerde BBH gesprekken met kwekers en handelaren om te horen wat ze moet behouden en wat er beter kan. De nieuwe strategie van BBH is nog in ontwikkeling. De eerste contouren worden zichtbaar en de eerste veranderingen in de huidige strategie zijn doorgevoerd. Bloemenbureau blijft collectieve campagnes voeren.