Vorige

‘Alles klopte aan deze Tulpendag’

Tekst
Beeld
Ellis Langen en Hans Neefjes

“De tiende editie krijgt een 10”, zegt TPN-voorzitter Arjan Smit over de Nationale Tulpendag afgelopen zaterdag op het Museumplein in Amsterdam. De inschatting is dat de pluktuin zo’n 18.000 mensen heeft getrokken. Smit: “Alles klopte; het weer, de locatie, de vrolijke mensen, de vlotte doorstroom, ons draaiboek…”

De tulpendag was voor het eerst op het Museumplein, had als thema ‘Typical Dutch’ en stond in het teken van de Hollandse meester Johannes Vermeer. Smit dacht voorafgaand aan de dag nog dat het Museumplein misschien minder bezoekers zou trekken, maar daar kwam hij op terug. Zijn inschatting was dat het juist wat drukker was. “Het was ook ander publiek dan op de Dam. Ik had het idee dat er meer mensen speciaal voor de pluktuin kwamen.”

TPN-voorzitter Arjan Smit gaf tijdens het event diverse interviews, ook aan internationale persbureau’s als Reuters en Associated Press. Op social media waren tulpen trending. Smit: „Wij hadden ons geen betere start van het tulpenseizoen kunnen voorstellen.”

Makkelijke broeier

Schaatsster Irene Schouten doopte een nieuwe tulp ‘Dutch Pearl’, een tweekleurige tulp uit de veredelingskoker van Marax Tulips uit Bovenkarspel (Mark Ruiter en Axel Vroling). Een kruising tussen de roze Kung Fu en de witte Snow Lady leverde een tulp op met een enkele, grote witte bloem met een roze rand. De bloem oogt een beetje wittig in de knop en wordt naarmate deze rijper is, meer roze. Ruiter broeit er dit jaar 100.000 van. Er is bijna een halve hectare opgeplant voor vermeerdering. Marax levert de Dutch Pearl over twee weken aan op de veiling. De tulp broeit makkelijk weg. Schouten doopte de tulp met vier glazen champagne en concludeerde al lachend: “Dit moet wel een hele sterk tulp zijn.”

’Dutch Pearl’

Ontwerp

In de pluktuin stonden 200.000 tulpen en er zijn 7 verschillende tulpensoorten gebruikt: Yokohama, Sunny Prince, Kung Fu, White Prince, Purple Prince, Dow Jones en Light Pink Prince. De kleur geel overheerste in het aangelegde mozaïek dat een detail weergaf van het schilderij ‘Meisje en de dienstmeid’. “We kiezen de tulpen die goed presenteren op kleur en die goed handelingen aankunnen”, zegt TPN-bestuurslid Stef Ruiter die het ontwerp maakte voor een oppervlak van 40 bij 28 meter, dezelfde afmeting als altijd op de Dam.

De gele tulpen (cultivar Yokohama) bleven het langst staan, maar daar waren er dan ook heel veel van.

De pluktuin werd om 13.00 uur geopend en het was continu lekker druk met vrolijke mensen erin. Zij mochten ieder 20 tulpen plukken. Smit zag dat het lekker doorliep. “In het ontwerp zitten brede paden en we proberen in alle paden ook alle kleuren te hebben zodat de mensen snel kunnen plukken. De gele tulpen bleven het langst staan, maar daar waren er dan ook heel veel van. Je zag ook hier weer, waar veel van is willen mensen minder hebben dan waar weinig van is.” Rond half vijf was de pluktuin leeg.

Smit geeft aan nog niet te weten of de volgende Tulpendag ook op het Museumplein is. “Maar wat ons betreft wel. Het is uitermate goed bevallen. Deze plek biedt voor de toekomst ook veel haakjes met zoveel moois en cultureels in de buurt.”

Een video-impressie van de Nationale Tulpendag is hier te zien.

Met je zelfgeplukte tulpen op de foto, lachend. Het gebeurde volop.
Vanaf 13:00 uur was het druk in de pluktuin. Rond 17:30 uur waren alle 200.000 tulpen op

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):

Notitie

Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster