Na de zomer gaat een informatiecampagne van start die bollentelers enthousiast moet maken voor een ‘digitaal postkantoor’ dat het ‘digitaal verhandelen’ van bollen een stuk makkelijker maakt. Het initiatief van het Sectorplatform Bloembollen is illustratief voor de snelheid waarmee de bollensector de laatste jaren digitaliseert.
Zouden ze nog bestaan: bollentelers die, als ze al een mobiele telefoon hebben, net als Mark Rutte zweren bij een eenvoudige Nokia waarmee je alleen kunt bellen en sms-en? En die zich verre houden van computers, maar bij collega-telers en handelaren ondertussen wel bekend staan als een vakman die ieder jaar weer jaloersmakend veel dikke, gezonde bollen weet te ontworstelen aan het zand of de klei, om ze vervolgens ook nog eens probleemloos te bewaren, te verwerken en af te leveren?
Als ze al bestaan, en dat is ongetwijfeld het geval, deden ze bij gebrek aan een computer en een internetverbinding vast niet mee aan het digitale webinar dat begin maart werd georganiseerd vanuit het Topsectorproject Bollenrevolutie 4.0. Naast paneldiscussies, waren er onder andere enkele stellingen waar de deelnemers op konden reageren. De meeste bijval, maar liefst 94 procent, was er voor de stelling dat ‘data en informatie helpen bij ondernemerschap’. “Dat zegt veel over de vlucht die digitalisering de laatste jaren heeft genomen binnen de sector”, vindt Annika Versloot, teammanager duurzaamheid bij de KAVB. Ze kan zich nog herinneren dat de branchevereniging vier jaar geleden het thema ‘data science en bloembollen’ lanceerde. “Laat ik me voorzichtig uitdrukken: de belangstelling van telers hield niet over. We moesten echt nog uitleggen welke soorten data bruikbaar waren en wat de meerwaarde van digitalisering was. Dat is echt veranderd, dankzij dat etalageproject maar ook omdat de noodzaak om te digitaliseren sindsdien sterk toe is genomen.”