Vorige

Parkeerplek wijkt voor ’plantenparadijs’

Beeld
Bloemenbureau Holland

In de Utrechtse Nieuwe Koekoekstraat zijn twee parkeerplaatsen opgeofferd voor een kleine (1,5 x 2 m) en twee grote (3 x 4 m) ’plantenparadijsjes. In totaal zijn vijf plekken geplaatst. Volgens initiatiefneemster van Marchje Oldenbeuving staat het merendeel van de buurtbewoners achter de ’inruilactie’.

Ook in Utrecht zijn parkeerplekken schaars, maar een gemeenteregeling staat toe om 2% van de plekken een andere bestemming te geven voor bijvoorbeeld fietsenrekken of vergroening van de leefomgeving. „In deze straat leven bewoners vanwege kleine of geen tuinen meer op straat. Ze hebben behoefte aan meer planten en biodiversiteit in de  buurt”, vertelt Oldenbeuving. Dus startte ze daarvoor een handtekeningactie.

Initiatiefneemster Marchje Oldenbeurvng


De aanplant bestaat uit een mix van groenblijvende tuinplanten, vaste planten en seizoensbloeiers. Zo is het hele jaar door te genieten van planten en bloemen. Gezien de animo en het aantal vrijwilligers verwacht Oldenbeuving dat de plantenbakken goed onderhouden zullen worden. Mede omdat het ook een sociale activiteit is.

Steeds meer buurtinitiatieven

Er zijn in Nederland steeds meer buurtinitiatieven om straten en woonwijken te vergroenen. Dat levert tal van praktische voordelen op. Het zorgt bijvoorbeeld tijdens zomerse hitte voor verkoeling en verbetert de biodiversiteit. Bovendien zullen bij flinke regenbuien de straten minder snel blank staan omdat het water in de vergroende gebieden direct de grond in kan zakken.


Van Grauw naar Groen

De actie vormt onderdeel van de campagne ‘Van Grauw naar Groen’ van Bloemenbureau Holland (BBH) en de promotiegroep Outdoor van Royal FloraHolland. Echter, kwekers van buitenplanten betalen vanaf 2025 niet meer mee aan de activiteiten van BBH. Als dan kwekers en handelaren van boomkwekerijproducten, eenjarigen en balkon- en terrasplanten, niet meer automatisch een bijdrage (kwekers 0,2% van hun veilingomzet en handelaren tussen 0,19% en 0,06% van hun inkoopomzet) afdragen, slaat dat een gat in de begroting. Dan moet de campagne het alleen hebben van de bijdrage die de kwekers die vallen onder de productcommissie Outdoor, met elkaar hebben afgesproken. Binnenkort vinden er gesprekken plaats tussen BBH en de productcommissie Outdoor over de toekomstige financiering van de campagne.

Vakblad voor de Bloemisterij 8, 2024

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster