Ook voor de tuinplantensector zijn het knotsgekke jaren geweest. Corona werd als een ramp gezien, maar bleek juist enorm goede omzetten te bewerkstelligen. Met te grote euforie voor de jaren daarna, zeker met nog eens een energiecrisis eroverheen. De gehele keten is op zoek naar een nieuwe balans. FlowerTrials is een uitstekend podium om hierover te brainstormen, dat traditioneel in week 24 weer op het programma staat.
Seizoen 2023 is voor de tuinplantensector vooralsnog niet om over naar huis te schrijven. Tot week 17 werden bij Royal FloraHolland 7% minder stuks tuinplanten aangevoerd (totaal van de klok en directe stromen). En in april, de maand dat het seizoen echt moet losbarsten, lag de omzet 9% lager dan in april 2022. In mei tot week 21 is de achterstand met 2022 nog maar 3%. De achterstand wordt dus ingelopen.
„We zien dat er inderdaad minder volume is in de markt en het seizoen geen eenvoudige start heeft voor onze klanten. Retailprogramma’s zijn kleiner, kwekers zijn voorzichtig met risico’s en het relatief koude weer speelt een rol. We bevinden ons nog niet in een gewenste situatie en de markt is nog zoekende naar waar vraag en aanbod heengaan”, schetst Bart Sneek, commercieel directeur Hilverda-Florist.