Zoals elk jaar was Kom in de Kas weer een succes. Dat toont aan dat er veel mensen zijn die graag zien wat er in de kassen gebeurt. Onder telers bestaat ook de behoefte om uit te leggen hoe duurzaam ze werken. Er zijn zelfs ondernemers die hun bedrijf het hele jaar door open stellen voor iedereen die belangstelling heeft. Niet alleen liefhebbers van bloemen en planten, maar ook kritische bezoekers worden hartelijk welkom geheten.
Er zijn nog steeds burgers en politici die een mening hebben over de tuinbouw, maar die nog nooit een kas van binnen hebben gezien. Het is hard nodig om die mensen een genuanceerd beeld van de sector te laten zien. „Daarvoor kunnen we prachtige plannen maken en dure pr-bureaus inschakelen”, zegt Jakoline van Straalen, specialist communicatie bij Glastuinbouw Nederland. „Maar het spreekt buitenstaanders veel meer aan om te zien en te horen wat er op de bedrijven zelf gebeurt. De ondernemers moeten zelf het verhaal vertellen.”
Een manier om dat te doen is Kom in de Kas. Dat evenement trok begin april 168.000 bezoekers. Er zijn tijden geweest dat er meer mensen op af kwamen, maar het is nog altijd het grootste evenement in Nederland als het gaat om bedrijfsbezichtiging. Het bewijst dat het grote publiek nieuwsgierig is naar wat er in de kassen gebeurt. Desondanks heerst bij tuinders vaak het gevoel dat ze niet worden gehoord en begrepen door de maatschappij. Daarom willen sommigen de boodschap van Kom in de Kas langer uitdragen. Zij hebben hun bedrijf ingericht om groepen mensen te ontvangen en te vertellen over de teelt van bloemen en planten. Vier van hen komen op de volgende pagina’s aan het woord.