Het verhaal van de tuinbouwsector kan en moet beter verteld worden, vindt voorzitter Adri Bom-Lemstra van Glastuinbouw Nederland. De organisatie neemt het voortouw en lanceert op 7 april speciale publieke pagina's op haar website. Ook ondernemers worden betrokken bij het vertellen van de positieve verhalen over de tuinbouw.
De tuinbouw mag qua imago niet in de moeilijke hoek komen waar de landbouw en dierhouderij nu zitten, sprak voorzitter Adri Bom-Lemstra woensdag 30 maart tijdens een bijeenkomst met de vakpers. Ze constateert dat de samenleving verandert en velen hebben niet automatisch meer een band met de land- en tuinbouwsector, bijvoorbeeld via familie of werk. Ook bij ministeries en kamerleden wordt het volgens haar lastiger om op basis van kennis en feiten over bepaalde zaken te praten.
Net voor de start van de Floriade voegt Glastuinbouw Nederland op haar site speciale pagina’s toe met daarop ‘het verhaal van de glastuinbouw’. Achtergronden en uitleg, onder meer verteld door telers. Relatief laagdrempelige informatie voor de samenleving, die wordt afgestemd met andere tuinbouworganisaties. „Want we moeten dezelfde cijfers en terminologie gebruiken. Het ketenverhaal goed afstemmen, want de tuinbouwsector kan voor een buitenstaander best ondoorzichtig en ingewikkeld zijn.”