Vorige

EXTRA Derde kwartaal Veiling Rhein-Maas: hogere omzet bij lagere volumes

Beeld
Veiling Rhein-Maas

Na het derde kwartaal ligt de productomzet bij Veiling Rhein-Maas hoger dan vorig jaar. Dit komt voornamelijk door een betere prijsvorming op de klok. De aanvoer is lager dan in 2022. „De vraag is waar de prijsgrens voor de Duitse consument ligt”, constateren directeuren Cees Hoekstra en Günther Esser.

De aanvoer op Veiling Rhein-Maas (VRM) lag met name in juli en augustus lager. Dat kwam onder andere door het natte en koele weer in die maanden. In de warme en droge septembermaand duurde het even voordat de laatste beschikbare vollegrondsteelten weer in productie kwamen en goed verkocht konden worden. De verkoop van typische herfstproducten, zoals calluna’s, bolchrysanten en buitenarrangementen en -schalen, trok door de zomerse temperaturen pas halverwege september aan. Bij de snijbloemen zorgde de mooie en warme nazomer voor een terughoudendheid in inkoop.

De aanvoerkrimp was er over de hele breedte: bij snijbloemen, potplanten en tuinplanten. Op de klok was de aanvoer in het derde kwartaal 2% lager dan in de vergelijkbare periode vorig jaar.  Kwekers voerden bij VRM minder phalaenopsis -ook bij VRM een belangrijke omzetmaker – aan. Over het algemeen zetten kwekers ook minder snijbloemen en planten op voor dit jaar vanwege onzekerheid over energieprijzen.

‘Prijsvorming heel goed’

De klokprijzen zijn bij VRM dit jaar over de hele breedte hoger dan vorig jaar. De klok is verantwoordelijk voor 75% van de productomzet van de veiling in Herongen. Ondanks een 2% lagere klokaanvoer ligt de productomzet op de klok 11% voor op 2022. Esser: „We hebben een aantrekkelijke marktplaats. Elk jaar krijgen we tussen de twintig en veertig nieuwe klanten. We hebben een goed assortimentsmanagement en werken met jaaraanvoermelding en weekmeldingen voor planten en assortimentsmanagers en veilingmeesters maken op weekbasis afspraken met snijbloementelers. Ik denk dat in deze constructie de prijsvorming heel goed is dit jaar.”

De productomzet van klokservice (bemiddeling en webshop) ligt 15% onder die van 2022. Een aantal grote retailklanten namen minder Nederlandse- en importsnijbloemen af. Doordat klokservice een kwart van de productomzet uitmaakt is de impact op de totale productomzet beperkt.

Na het derde kwartaal staat de productomzet van VRM op €334 miljoen. Dit komt neer op een stijging van 3,5 procent ten opzichten van de zelfde periode vorig jaar. Mei brak records bij de veiling in het Duitse Herongen.

Aan het eind van vorig jaar kwam de Duitse veiling uit op een productomzet van €411 miljoen. Dat was €46 miljoen lager dan het record van 2021. De inflatie, de oorlog in Oekraïne, de hoge energiekosten en de beschikbaarheid van logistiek medewerkers beïnvloedden de hele bloemen- en plantenmarkt. De verhouding in de productomzet tussen snijbloemen en planten is 40- 60.

Minder stuks

80% van de snijbloemen en planten die kwekers via VRM verhandelen gaat naar de Duitse markt. Directeuren Günther Esser en Cees Hoekstra merken dat kopers aangeven dat de prijzen op VRM momenteel hoog zijn. „Kopers zeggen dat bloemen en planten duur zijn, maar Duitse consumenten betalen er uiteindelijk wel voor. Echt klagen doen ze ook weer niet. Hoge prijzen zijn in Duitsland van oudsher normaal. In Nederland zijn bloemen en planten meer een commodity. Iedereen heeft het en het kost relatief weinig. De vraag is wel waar de grens voor de Duitse consument ligt.”

‘Hoge prijzen zijn in Duitsland van

oudsher normaal’

„We zijn tevreden met de huidige ontwikkeling, vooral omdat dit gezien de marktomstandigheden niet vanzelfsprekend is. Veiling Rhein-Maas zal, net zoals bedrijven in bijna alle sectoren, in de nabije toekomst moeten blijven anticiperen op prijsstijgingen op tal van vlakken, zoals energie en loonkosten. Dit betekent ook dat we onze inkomsten- en kostenstructuren regelmatig onder de loep moeten nemen en moeten optimaliseren”, aldus Esser en Hoekstra.

Hoekstra geeft veder aan dat het niet een enorm groot probleem is dat er dit jaar minder stuks op de klok komen. „Alle stuks moet je verwerken, opstellen, langs de klok brengen en afleveren bij de klanten. Ook wij hebben moeite om voldoende logistiek medewerkers te krijgen. Maar in ons meerjarenplan gaan we wel uit van uitbouw van onze marktplaats. Dus moet er wel weer meer product onze kant op.”

Eenzijdig

Veiling Rhein-Maas is voor de aanvoer van snijbloemen en kamerplanten sterk afhankelijk van Nederlandse kwekers. Tuinplanten komen voornamelijk uit de regio. Nederlandse kwekers krijgen mogelijk te maken met hoge energiebelastingen. Over de ontwikkeling van de aanvoer van snijbloemen en kamerplanten door Royal FloraHolland-kwekers heeft VRM contact met de commerciële afdeling van de Nederlandse veiling.

„Voor veel Nederlandse snjjbloemen is er niet direct een alternatief. Er zijn bijna geen snijbloemenkwekers meer in Duitsland en ook de teelt van kamerplanten is in Duitsland eenzijdig. Voor phalaenopsis is niet zomaar een alternatief. Veel Nederlandse snijbloemen haal je ook niet uit Afrika, zoals bijvoorbeeld tulp, gladiool en zonnebloemen. Onze Duitse klanten zijn voornamelijk heel erg op de klok gefocust dus is het heel belangrijk om daar aantallen naartoe te trekken”, aldus Hoekstra.

Esser: „De vraag is ook waar ligt de prijsgrens voor onze klanten. Wat is de eindconsument bereid te betalen als de kosten voor energie omhooggaan?”

Vakblad voor de Bloemisterij 21, 2023

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster