Vorige

ACM-onderzoek duurzame keurmerken

Behoefte aan onafhankelijk, gecontroleerd duurzaam keurmerk dat voldoet aan strenge regels 

Beeld
Shutterstock

Er zijn te veel keurmerken die claimen duurzaam te zijn. Daarom is er behoefte aan een keurmerk waaruit blijkt of het onafhankelijk is en door wie het wordt gemaakt en gecontroleerd. Een deel van de Nederlanders is voorstander voor een grotere rol van de overheid. Er is ook draagvlak voor een (kleur)codering die aangeeft hoe duurzaam het product is, of waarom het duurzamer is dan een ander product. 

Dit blijkt uit een kwantitatief online onderzoek uitgevoerd door Motivaction in opdracht van de Autoriteit Consumenten en Markt (ACM). 1.023 mensen hebben de vragenlijst volledig ingevuld. De steekproef is representatief voor Nederlanders op basis van leeftijd, opleiding, geslacht, regio en waardeoriëntatie. 

Overige conclusies

• Zorgen over klimaat resulteren niet altijd in duurzaam koopgedrag 

Ongeveer tweederde maakt zich zorgen over het milieu, klimaatverandering en de gevolgen daarvan. De meeste Nederlanders vinden het dan ook belangrijk dat we goed omgaan met de natuur en proberen milieuvriendelijk te leven. Dit zien we echter nog niet altijd terug in bewuster koopgedrag. Hoewel circa 40% van de Nederlands aangeeft duurzaamheid belangrijk te vinden, zijn er andere aspecten die belangrijker worden gevonden bij de aankoop van nieuwe producten. Zo vindt men onder andere prijs en kwaliteit vaker belangrijker. De mate van duurzaamheid komt bij de meeste Nederlanders niet voor in de top 5 aspecten die van belang zijn bij een nieuwe aankoop. 

• Kennis over duurzaamheidskeurmerken is beperkt 

Wanneer Nederlanders worden gevraagd welke duurzaamheidskeurmerken zij zoal kennen, kan 70% hier geen voorbeeld van noemen. Bij duurzaamheidskeurmerken denkt men het vaakst aan Fairtrade en Beter Leven. Beeldmerken van FCS, Biologisch en UTZ worden het vaakst herkend. 

• Vertrouwen in duurzaamheidskeurmerk is beperkt 

Ongeveer een kwart van de Nederlanders heeft vertrouwen in duurzaamheidskeurmerken. Er is echter ook veel scepsis. Zo vindt de helft van de Nederlanders dat producten te vaak als duurzaam worden bestempeld en twijfelt men eraan hoe duurzaam producten met een keurmerk daadwerkelijk zijn. Sommigen zien keurmerken als een truc om meer producten (duurder) te verkopen. 

• Meesten zoeken niet (actief) naar informatie over hoe duurzaam het product is 

Hoewel de helft van de Nederlanders aangeeft zijn/haar best te willen doen om duurzame producten te kopen, zoekt de helft ook daadwerkelijk naar informatie over de duurzaamheid van een product. Om te bepalen of een product duurzaam is, gebruikt men vooral informatie op de verpakking; duurzaamheidskeurmerken, claims, materialen en ingrediënten. Een minderheid zoekt actief naar de meest duurzame variant van een product of zoekt van te voren al informatie op over de mate van duurzaamheid. Het gaat hier wel om zelf gerapporteerd gedrag, er is geen daadwerkelijk gedrag gemeten. 

• Keurmerken kunnen helpen duurzamere keuzes te maken, maar er zijn er te veel 

Hoewel veel Nederlanders de intentie hebben om duurzamere producten te kopen, vinden zij het vaak moeilijk om in de winkel te bepalen hoe duurzaam een product daadwerkelijk is. Ruim 40% denkt dat een keurmerk kan helpen om duurzamere keuzes te maken. Daar tegenover staat een aanzienlijk deel dat van mening is dat er genoeg, dan wel te veel keurmerken zijn. 

Vakblad voor de Bloemisterij 13, 2022

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster