Sierteeltbedrijven studeren op wat kunstmatige intelligentie voor hen kan betekenen. Marketeers maken al gebruik van algoritmes, Bloemenbureau Holland van vertaalmachines en FM Group bouwde Future Garden in de metaverse. Het achtste Sierteelt Marketing Event van NIMA draaide om datatechnologie en het gebruik van kunstmatige intelligentie.
„We moeten iets met social media’ was vijftien jaar geleden de meest geplaatste opmerking in directiekamers van bedrijven. Vandaag de dag is dat: ’we moeten iets met kunstmatige intelligentie’.” Register marketeer en docent aan de Hogeschool van Amsterdam Wilco Verdoold is een van de sprekers op het Sierteelt Marketing Event van NIMA in Berkel en Rodenrijs op donderdag 28 september. Thema is kunstmatige intelligentie, en met name wat het voor sierteeltmarketing kan betekenen.
Kunstmatige intelligentie, misschien beter bekend onder de Engelse afkorting AI (artificial intelligence), is de mogelijkheid van machines om mensachtige vaardigheden te vertonen, zoals redeneren, leren, plannen en creativiteit. Met kunstmatige intelligentie wordt het denkvermogen van de mens nagemaakt. Apparaten kunnen zelfstandig leren en beslissingen nemen. Denk aan een zelfrijdende auto of een chatbot als ChatGPT.