Acht tuinbouworganisaties gaan vanuit het Programma Positionering Glastuinbouw de sector beter op de kaart zetten. „Het draait om de inhoud van de boodschap, veel minder om de afzender”, is de overtuiging en ervaring van Adri Bom-Lemstra, voorzitter van Glastuinbouw Nederland en Greenports Nederland.
Ieder zichzelf respecterende organisatie heeft in deze tijd een stevig communicatieteam en bestookt elke belangrijke stakeholder met haar boodschap. Als gedeputeerde voor de Provincie Zuid-Holland snapte Adri Bom-Lemstra niet waarom ze verschillende brieven kreeg met dezelfde boodschap en wist oprecht niet het verschil tussen Glastuinbouw Nederland, Plantum of Royal FloraHolland. Voor haar was het allemaal ’tuinbouw’. En voor haar niet alleen. „Veel stakeholders weten het verschil niet. Dat is ook helemaal niet erg, als ze de feiten over de tuinbouw maar goed kennen.”
Inmiddels aan de andere kant van de tafel als voorzitter van Glastuinbouw Nederland, weet ze dat de boodschap van de sector beter voor de bühne is te brengen als organisaties planmatig en vanuit een afgestemd kernverhaal gezamenlijk optrekken. Resulterend in het Programma Positionering Glastuinbouw.