In 2023 zullen vooral de dienstverlenende sectoren groeien. Ook blijft de horeca, ondanks de hoge inflatie, nog doorgroeien. In winkels nemen de verkopen daarentegen af, vooral door minder grote aankopen. Dit blijkt uit het onlangs gepubliceerde Vooruitzicht Sectoren van ING Research.
Zowel voor dit jaar als voor 2024 verwachten de onderzoekers een lichte volumekrimp voor de detailhandel. Deze krimp is in het foodsegment naar verwachting lager dan in het non-food segment. Ondanks een lichte stijging in het eerste kwartaal is de koopbereidheid in winkels onder consumenten nog altijd laag. ‘Het lijkt er dan ook op dat consumenten hun hand op de knip houden de komende tijd, vooral als het gaat om grote aankopen. Al kan de koopkrachtreparatie van de overheid – onder meer door verhoging van het minimumloon, invoering van het energieplafond, verhoging van de toeslagen en verlaging van belasting op arbeid – voor enige verlichting zorgen.’
Groei en krimp
Verdere digitalisering, maar vooral ook cyberbeveiliging zorgen ervoor dat ING Research hogere volumes verwacht in de IT-sector. Ook blijft de horeca, ondanks de hoge inflatie, nog doorgroeien. In de industrie krimpen de energie-intensieve deelsectoren nog in de eerste helft van 2023. De bouwproductie neemt dit jaar af doordat er minder bouwvergunningen worden afgegeven en de verkopen van woningen onder druk staan.