Vorige

Snijchrysant in populariteit gestegen

Ruim 90% van de snijbloemenkopers is bekend met chrysanten, blijkt uit imago-onderzoek door Royal FloraHolland. In Nederland vindt 68% de chrysant een aansprekende bloem. In Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk ligt dit boven de 75%. De percentages liggen gemiddeld zo’n 10% hoger dan tijdens het imago-onderzoek van 2010.

Het imago-onderzoek voor snijchrysanten is in 2021 in opdracht van Stichting Chryson uitgevoerd. Het onderzoek is gehouden onder consumenten (18-75 jaar) in Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Per land zijn rond de 1.000 mensen ondervraagd. De resultaten laten in alle landen een positieve tendens zien ten opzichte van het imago-onderzoek in 2010, dat ook door Royal FloraHolland is uitgevoerd.

Hoge aankoopintentie

De overgrote meerderheid van de in totaal ruim 4.000 respondenten is van plan om binnenkort chrysanten te kopen. De populariteit van de bloem is bij jongeren iets meer toegenomen dan bij de ouderen. In het Verenigd Koninkrijk ligt de aankoopintentie het hoogst met 91%. Ook Duitsland en Frankrijk scoren hoog, met respectievelijk 82% en 83%. In Nederland ligt dit percentage op 71%. De meest genoemde reden om geen chrysanten te kopen heeft niets te maken met ontevredenheid. Men varieert gewoon graag met andere bloemen.

Mooie kleuren en vrolijkheid

Spontaan associëren consumenten de chrysant met mooie, verschillende kleuren en vrolijkheid. Verder staan chrysanten bekend om hun lange houdbaarheid en worden de bloemen geassocieerd met blijdschap, vertrouwen, rust, sympathie en geluk. Gemiddeld 84% weet niets negatiefs te noemen over de chrysant. Een klein percentage hekelt het vele blad. In Frankrijk wordt de bloem door een klein deel bovendien met Allerheiligen geassocieerd.

Voor elk seizoen

Chrysanten zijn er jaarrond. De jongere generaties associëren chrysanten eerder met lente en zomer en de oudere generaties meer met herfst. Chrysanten zijn volgens consumenten het meest geschikt om in boeketten te verwerken of om als losse monobos te kopen. Opvallend uit het onderzoek is verder dat het gebruik als solo bloem in alle landen sterk is toegenomen ten opzichte van 2010.

Voorkeuren

De voorkeur gaat uit naar chrysanten in felle kleuren, zo blijkt. Met name de kleuren paars en rood zijn populair. Bij de generatie van 18-29 jaar kiest men echter eerder voor pastelkleuren, zoals zalm, wit en crème. Ongeveer de helft van alle consumenten heeft een voorkeur voor tweekleurige chrysanten. De andere helft verkiest een mono kleur of heeft geen voorkeur. Zowel troschrysant,  pluischrysant als santini worden door een grote meerderheid (64-88%) aantrekkelijk gevonden. Ze scoren hoger ten opzichte van 2010, waarbij de hoogste stijging bij de troschrysant ligt.

Just Chrysanthemum for the win!

De resultaten uit het imago-onderzoek onderstrepen volgens Stichting Chryson dat je met chrysant een bloem in handen hebt waarmee je kunt scoren richting consumenten. Met haar volume, kleur, kracht en veelzijdigheid heb je volgens het samenwerkingsverband tussen alle Nederlandse chrysantenkwekers en de veredelaars een winnaar in handen.  Met de collectieve promotiecampagne: ‘Just Chrysanthemum for the win’ draagt Stichting Chryson deze boodschap uit door de hele keten. Zie ook www.justchrys.com of social media (@justchrysanthemum). Eind 2005 is gestart met de promotiecampagne ‘Just Chrysanthemum’ (ook wel ‘Just Chrys’). Het is een van de langstlopende productpromoties in de sierteelt.

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster