Het gaat nu goed, maar het kan nog beter. En dat lukt alleen als je samenwerkt, weten snijchrysantentelers uit ervaring. Voor promotie en onderzoek gaan ze in de periode 2021-2025, net als voorgaande periode van vijf jaar, 0,075% van hun veilingomzet afdragen. Daar blijft het niet bij. Veredelaars dragen ook iets extra’s af voor promotie. Extra, want telers en veredelaars betalen beide per stek al 0,01 cent om Nederlandse chrysanten een betere marktpositie te geven.
Andere productgroepen kijken best wel eens jaloers naar ons, zei teler Jan van Ruyven tijdens het webinar snijchrysant op 11 maart. De voorzitter van promotiecollectief Chryson roemde de onderlinge samenwerking. „Als individueel bedrijf krijg je niet voor elkaar wat het chrysantenvak de afgelopen jaren bereikte. De marktpositie van Nederlandse chrysanten in West- en Oost-Europa is sterk verbeterd.”
Brigitte Hagen van marketingbureau Concept Factory vulde aan dat ook het imago van de bloem een stuk positiever is dan toen zij 15 jaar geleden betrokken raakte bij de promotie voor Chryson. „De goedkope boeketvuller en grafbloem van toen komt nu voor in fotoshoots van Google en in trendy boeketten van Bloomon. Chrysant is een musthave geworden, ook voor de jonge generatie consumenten en bloemisten.”