We mogen weer, begint directeur Bart Siemerink van Keukenhof het gesprek. Editie 71 en 72 mocht het niet. Het park in Lisse kreeg enkele dagen voor de opening in 2020 te maken met de beperkende coronamaatregelen. Niemand mocht de bloemenpracht live bekijken. Een seizoen later slechts enkele weekenden. Dit jaar staan alle seinen op groen.
Enkele personen uit het team van 40 vaste medewerkers hebben nog nooit een ‘echt’ seizoen bij Keukenhof meegemaakt, vertelt directeur Bart Siemerink. „De lockdown in 2020 overviel ook ons. Alle kosten waren gemaakt. Het jaar daarna hebben we wel alle 7 miljoen bollen gepoot in het park, maar investeringen uitgesteld en geen arrangeurs ingeschakeld voor de binnententoonstellingen. We gingen voor een afgeslankte versie van Keukenhof, want grofweg lijden we 8 miljoen euro verlies als het park dicht blijft. Door de NOW-regeling, verliescompensatie en andere regelingen kom je uit op een ander bedrag. Belangrijker is dat we in 2021 uiteindelijk wel een paar weekenden open konden. En online hebben we met onze video’s 20 miljoen mensen kunnen bereiken, met veel interactie. Daar doen we het voor, mensen laten zien dat Keukenhof het showvenster van de Nederlandse sierteelt is.”
Bezoek spreiden
Dit artikel gratis lezen?
Registreer gratis uw account en krijg 5 dagen toegang tot alle premium artikelen van Bloemisterij, Bloem&Blad en Greenity.
Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Bloem&Blad, Greenity of Floribusiness, maar geen account? Neem contact met ons op.