Vorige

‘Stemming in lelies gematigd’

Tekst
Beeld
Ellis Langen

De stemming over de leliebollenafzet naar buitenlandse broeiers is gematigd. Bovendien is er ‘geduvel op de vaarroute door de Rode Zee bij Jemen’, zo zei Wijnand van der Kooij, voorzitter van de lelievereniging West-Friesland die gisterenmiddag samen met CNB de Leliedag hield.

„Kosten voor containervervoer over zee en de vaartijden waren net weer redelijk normaal en nu kampen we met geduvel naar bestemmingen in het verre oosten”, zo zei Van der Kooij gisteren in zijn speech bij aanvang van het middagprogramma in Andijk. Containers die op weg zijn voor vroege plantingen lopen vertraging op en verstoren mogelijk de plantschema’s bij broeiers in het verre oosten, zo gaf hij aan.  „Daarnaast is er wederom onzekerheid over de vaartijden, de tarieven en de toeslagen.”

Minder bollen geplant bij broeiers

Joost de Jong, verkoper bij VWS Flowerbulbs & Stoop Flowerbulbs en een van de sprekers op de dag, gaf aan dat het inderdaad niet helemaal hosanna is. Al het zeevervoer richting Azië moet omvaren via Afrika. Hierdoor komen er containers ook weer later retour. „Hierdoor is alles uit balans en ontstaat er meer onrust in het containertransport.”  

Door vertraging van het Nederlandse oogstseizoen en daarop nu ook de problemen met het zeevervoer bij Jemen komen containers later aan en planten bijvoorbeeld Japanse broeiers minder bollen in de vroege plantingen. Voor de eerste Japanse klanten zendt VWS de bollen normaliter af in december, zodat ze eind januari aankomen en dan begin februari de grond in kunnen. Nu worden die containers pas half januari verstuurd, plus is de container ook nog eens langer onderweg. „Die klant heeft eind februari pas de bollen. Die gemiste maand wordt echt niet meer met aantallen ingehaald.” De Jong ziet de containerprijzen oplopen. Hij schat in dat iedere container door de kwestie bij Jemen zo’n 1000 euro duurder is. „De prijzen raken gelukkig nog niet aan de prijs tijdens corona.”

Maersk

Door de problemen bij de Rode Zee waarschuwt containerrederij Maersk voor opstoppingen en vertragingen in havens in Noord-Europa. De vrachtvervoerder roept klanten op containers snel na het lossen op te halen, zo meldt Nu.nl in een bericht. Maersk raadt klanten aan zich voor te bereiden op aanhoudende problemen in dat gebied en voor significante verstoringen in het mondiale netwerk. Het geweld en de verstoringen kunnen volgens Maersk nog een paar maanden aanhouden.

Moet nog wat binnenkomen

De kwaliteit van de leliebollen is door de nattigheid gemiddeld gezien wat minder. „Er is waterschade, vooral bij de partijen afkomstig van de laat geoogste percelen”, zegt De Jong. De eerste containers gingen bij VWS vanaf december de deur uit, maar zo vroeg waren dat er een stuk minder dan andere jaren. Nog steeds zijn niet alle leliebollen binnen. Hij schat grofweg in dat nog 3 procent moet binnenkomen. „Als het nog binnenkomt.” Tijdens de leliedag schatte een kweker uit Drenthe in dat in zijn regio de lelies er vrijwel allemaal uit zijn, maar hij hoorde dat in Brabant en Limburg er nog best wat uit moet.  

Prijzen minder dan verwacht

Uit de zaal kwam de vraag hoe populair de lelie nog bij broeiers in het buitenland is. De Jong antwoordde dat de stemming gematigd is. De leliebloemenprijzen zijn in veel markten nu minder dan verwacht. In Vietnam en in Japan lijkt het er volgens hem op dat de lelie wat minder hip is. Dat zou onder andere door de inflatie kunnen komen. Hij merkt dat slechts een enkele buitenlandse klant afweet van de discussies die in Nederland spelen over de bollenteelt. “Een enkeling brengt het er sprake en maakt zich zorgen over de bollentoevoer.”

Sprekers

De Jong nam de aanwezigen in zijn presentatie mee over hoe hij communiceert met voornamelijk broeiers in het buitenland. Op de bijeenkomst sprak ook Hidde Boersma, een groot pleitbezorger voor intensivering van landbouw en kernenergie. Hij hield de aanwezigen een nieuw optimistisch duurzaamheidsverhaal voor. Verder gaf spreker Frank van Ooijen aan dat de sector heel snel iets moet doen aan haar reputatieschade. Hij vertelde welke drie stappen de sector moet nemen om deze slechte ontwikkeling te stoppen.

Lees in Greenity nr 163 die vrijdag 26 januari verschijnt over de pleidooien van Van Ooijen en Boersma.

Vakblad voor de Bloemisterij 0, 2021

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):

Notitie

Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster