Het vernieuwde platform ‘Boer zoekt Boer’ koppelt boeren die willen stoppen met hun bedrijf aan potentiële opvolgers van buiten de familie. Met de herlancering hopen de makers op meer bekendheid bij boeren die op zoek zijn naar een opvolger: ‘De jongeren zijn er. Het is een uitdaging om voldoende bedrijven te vinden.’
Dat is opvallend, want cijfers over bedrijfsopvolging laten het tegenovergestelde zien. ‘Een op vijf bedrijfshoofden in de landbouw is 67 jaar of ouder’, kopte CBS afgelopen maart op haar website. En uit de Landbouwtelling van een paar jaar eerder (2020) bleek dat meer dan de helft (59 procent) van de Nederlandse landbouwbedrijven met een bedrijfshoofd van 55 jaar of ouder, nog geen opvolger heeft.
Het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) ziet dus dat er veel jongeren zijn die de agrarische sector in willen. Samen met Rabobank, LLTB, ZLTO en LTO Noord begeleiden zij buitenfamiliaire bedrijfsopvolging met het platform ‘Boer zoekt Boer’. Het vernieuwde platform is losgetrokken van de NAJK-site. De makers van het platform hopen hiermee meer zichtbaarheid onder de bedrijfsoverdragers te genereren. Coen van den Bighelaar, bestuurder Bedrijfsovername bij NAJK, geeft aan dat de verhouding van overdragers-opvolgers op dit moment 15-85% is: de potentiële opvolgers zijn nu dus in de meerderheid.
Er is nog geen minimale leeftijd aan deelname aan het platform verbonden, maar Van den Bighelaar geeft aan dat het vooral jongeren tussen 20-30 jaar zijn die zich aanmelden. „Dat hoeft nog niet gelijk te betekenen dat het bedrijf wordt overgenomen. Het begint bij een kop koffie.” De aanmeldingen zijn meestal afkomstig vanuit agrarisch onderwijs. NAJK geeft regelmatig presentaties op de verschillende hogescholen.
Privacy
Op het vernieuwde platform kunnen boeren die hun bedrijf over willen dragen, een deel van het profiel afschermen. Volgens Coen van den Bighelaar is de privacy van de deelnemers zo beter gewaarborgd. „Bedrijfsovernames zijn soms toch nog een gevoeliger onderwerp. Met deze vernieuwing ligt de drempel wat lager om alsnog een opvolger te zoeken.” Ook worden de deelnemers van het platform jaarlijks herinnerd aan hun lidmaatschap: „Zo voorkomen we inactieve gebruikers en zijn er alleen gemotiveerde zoekenden op het platform te vinden.”
Naast potentiële bedrijfsopvolgers zijn er ook jongeren die later graag boer willen worden, en mee willen werken op het bedrijf om ervaring op te doen. Ook deze jongeren zijn welkom op het platform. Een lidmaatschap voor het platform kost 75 euro per jaar. Geïnteresseerden kunnen zich registreren via de website.
Speeddate
Naast de herlancering van het platform worden ook andere pilots gestart om buitenfamiliaire bedrijfsopvolging op touw te zetten. Van den Bighelaar: „In Brabant beginnen we met een zoektocht a la ‘Boer Zoekt Vrouw’: we selecteren boeren die op zoek zijn naar een opvolger en zij maken een filmpje. Daar kunnen potentiële opvolgers op reageren en daarna gaan ze op speeddate.” Lachend vervolgt hij: „Volgens mij komt het niet tot de logeerweek. Maar het is wel een project waarmee we Boer zoekt Boer weer op de kaart zetten.”