Vorige

Q&A – Personeel behouden voor de sector

Beeld
Joef Sleegers, Shutterstock

De huidige energiecrisis zorgt voor een groot aantal ondernemers voor uitdagingen. Voor een deel van het personeel in de glastuinbouw is er minder of helemaal geen werk meer. In deze Q&A vertelt Jos Klop, Adviseur arbeidsmarkt bij Kasgroeit, welke uitdagingen er voor ondernemers zijn gedurende de energiecrisis en wat je als ondernemer kunt betekenen voor je werknemers in een rustigere teeltperiode of wanneer je helemaal moet stoppen met je bedrijf.

Introductie


Vraag 1: Welke uitdagingen zijn er voor bedrijven gedurende de energiecrisis?

Volgens Klop zijn er gedurende de energiecrisis voor bedrijven drie scenario’s mogelijk. „Ten eerste zijn er bedrijven die gewoon business as usual door kunnen gaan. Daarnaast zijn er bedrijven die er tijdelijk voor kiezen om hun productie te verlagen door in de winter minder te belichten of door later op te starten met de teelt. Ten derde zijn er een aantal bedrijven die daadwerkelijk stoppen.”

Met name de laatste twee scenario’s hebben gevolgen voor de personeelsplanning, vertelt Klop. „Als je er als bedrijf voor kiest om de productie te verlagen, betekent dit dat je in een rustigere periode minder personeel nodig hebt. Vragen die dan kunnen opspelen zijn; hoe zorg je ervoor dat je in een rustigere periode werknemers blijft binden en boeien aan je bedrijf en hoe zorg je ervoor dat je in de piekperiode weer voldoende werknemers hebt? Dit kan namelijk op de krappe arbeidsmarkt een uitdaging zijn.”


Vraag 2: Wat kun je betekenen voor je werknemers in een rustigere teelt periode?

Bedrijven die hun teelstrategie aanpassen hebben vaak pieken en dalen in het productieproces, waardoor ze over minder stabiele arbeidsplaatsen beschikken. In het voorjaar kan het bijvoorbeeld veel drukker zijn dan in de winter, wat betekent dat er in de winter minder flexwerkers nodig zijn. Klop: „Om te zorgen dat je als bedrijf in de winter weer voldoende flexwerkers hebt, is het belangrijk om in contact te blijven met deze werknemers door te blijven communiceren met ze. Je kunt hierbij ook je uitzendbureau betrekken.”

Ook voor vaste werknemers kan er tijdelijk minder werk zijn in de winter. Volgens Klop is dit dan de uitgelegen periode om gesprekken te voeren met deze werknemers om te investeren in opleiding en ontwikkeling. „Op deze manier blijven ze geboeid bij de organisatie en kunnen ze weer goed voorbereid van start het nieuwe productiejaar in gaan. Bij Kasgroeit hebben we hiervoor een Winterprogramma gelanceerd met een overzicht van verschillende specifieke opleidingen en cursussen.”


Vraag 3: Wat kun je betekenen voor je werknemers als je stopt met je bedrijf?

„Helaas zijn er ook bedrijven die door de energiecrisis moeten stoppen met hun werkzaamheden. In dit soort gevallen gaat Kasgroeit met het bedrijf in gesprek en geven we daarbij advies op maat. Dit betekent dat we individuele gesprekken voeren met de werknemers en loopbaanadvies geven. Tevens hebben we een platform op onze website waar bijna vierhonderd vacatures op staan. We kunnen daarom mensen van werk naar werk begeleiden.”

Ook geeft Kasgroeit in dit soort situaties workshops, waarbij ze werknemers helpen om een goede CV en motivatiebrief te maken. Daarnaast worden ze geholpen met de voorbereidingen op een sollicitatiegesprek. Klop: „Dit geeft werknemers meer zelfvertrouwen en daardoor zijn ze beter voorbereid op hun verdere loopbaan. Ten slotte ondersteunen we bedrijven bij het organiseren van een banenmarkt, waarbij meerdere bedrijven uit de regio worden uitgenodigd om in gesprek te gaan met werknemers.”

Wilt u meer lezen over dit onderwerp? Bekijk dan ook het artikel ‘We moeten een situatie zoals in de horeca voorkomen’ of de Q&A ‘Personeel in tijden van de energiecrisis’.

Q&A Arbeid

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster