Vorige

Awards voor De Sassenhof en Gebr. Grootscholten

EXTRA: Garden Cyclaam bewijst zich weer in Benchmark

Tekst
Beeld
Hans Neefjes

Zeven weken bloei in de openlucht, het lukte alle cyclamen die meededen aan de benchmark cyclaam met gemak. De winnende inzendingen van 2022 kwamen van kwekerij De Sassenhof bij de minicyclamen en Gebr. Grootscholten in de groep midi’s en grootbloemigen.

Zeventien telers zonden in totaal 35 partijen van hun mini, midi of grootbloemige cyclamen in voor de benchmarkt. Kwekerij De Sassenhof uit Haaften won met hun inzending Super Serie Verano in de categorie mini. Er werden 135 punten van de vakjury behaald, 11 personen vanuit teelt, handel, veiling en onderzoek. In de categorie midi/grootbloemige sleepte Gebr. Grootscholten uit Kwintsheul de eerste prijs binnen met met 143 punten voor hun inzending Super Serie Allure.  

Alle partijen waren na zeven weken verblijf in de open lucht nog behoorlijk sierlijk. Telers gaven aan dat de cyclamen niet zouden misstaan tussen de uitgebloeide heesters, vaste planten en zomerbloemen in de bakken bij de entree van de kantoortoren van Royal FloraHolland in Naaldwijk. Daar was vrijdag 18 november de jaarlijkse gewasbijeenkomst cyclaam.

Op de foto van links naar recht: Remy van der Knaap (Gebr. Grootscholten), Linda van Leeuwen (Post Harvest Kenniscentrum) en Martin Bolk (Kwekerij De Sassenhof, tevens bekend onder de naam Bolk Plants).


Zeven weken

De ongeveer 30 aanwezigen – telers vertegenwoordigers veredelingsbedrijven en veilingmedewerkers – konden de cyclamen vinden op de nieuwe buitenruimte voor onderzoek van het Post Harvest Kenniscentrum van Royal FloraHolland. De eindbeoordeling was op 11 november. Uiteindelijk gaven 11 personen vanuit teelt, handel, veiling en onderzoek punten voor de ingezonden planten.

Op 14 september begon de test op kwaliteit, houdbaarheid en bloeiprestaties. Ze ondergingen de transport- en de winkelfase van enkele dagen, voordat ze naar de testruimte op het dak van veiling gingen. Daar volgden zeven weken later de eindbeoordeling. Ook bij aanvang en halverwege de benchmark werden de planten beoordeeld. Uitgebloeide bloemen werden een paar keer verwijderd, maar bemesting of andere vormen van gewasverzorging bleven achterwege.

De cyclamen stonden op de nieuwe buitenruimte voor onderzoek van het Post Harvest Kenniscentrum van Royal FloraHolland in Naaldwijk. Hebe en kalanchoe zijn daar eerder dit jaar getest, en nog aanwezig op het dak van de veiling.


Benchmark

De benchmark wordt uitgevoerd in opdracht van de landelijke commissie Cyclaam van Glastuinbouw Nederland en georganiseerd met de veredelaars Syngenta en Schoneveld en Royal FloraHolland.

De voorgaande twee edities van dit vergelijkend onderzoek behaalden ook alle ingezonden cyclamen in de buitenlucht de eindstreep in goede kwaliteit. De Garden Cyclaam staat centraal in de Benchmark omdat de telers en veredelaars de toepassing ‘buiten’ voor deze bloeiende potplant zien als mogelijkheid om de afzetmarkt te vergroten. In de collectieve promotie van de cyclaam is het ‘reboosten’ van de vraag naar Garden Cyclaam de doelstelling. De vakgroep cyclaam wil dat binnen drie jaar bij minimaal 25% van de aanvoer het buitengebruik duidelijk is.

Zo ver is het nog niet, gaf productmanager Peter Rodenrijs van Royal FloraHolland aan tijdens de gewasbijeenkomst. Dat is mede omdat een teler dit jaar besloot om voor 500.000 planten de codering ‘mini’ gebruikte in plaats van ‘garden cyclaam’. De reden daarvoor werd niet bekend gemaakt. Volgens Rodenrijs gebruiken dit seizoen 6 tot 8 van de 40 aanvoerders cyclaam de codering ‘garden cyclaam’, en dus als zodanig traceerbaar in de veilingstatistieken. Vijf van hen zitten ook de producentengroep ‘garden cyclaam’ die is aangemaakt in Floriday. Kopers kunnen aanvoerders van buitencyclamen via die groep eenvoudig vinden.

Over de meerwaarde van ‘garden’ in de prijsvorming is niets te zeggen. Daarover is nog onvoldoende data en zijn de variabelen in de aanvoer te groot.  

Vermelding op traykraag

Teler Martin Bolk van kwekerij De Sassenhof (de naam van de nieuwe kwekerij is Bolk Plants) is behoorlijk actief met de marketing van buitencyclamen. Hij schat dat momenteel ongeveer de helft van zijn planten als ‘gardencyclaam’ het handelskanaal ingaat. Die veilt hij ook, naar eigen zeggen als enige in Nederland ook in het Qualityblok, met die toevoeging en heeft om de tray’s een gekleurde kraag waarop ‘garden’ duidelijk zichtbaar is. Hij gaat die kraag waarschijnlijk iets aanpassen en het logo toevoegen dat de groep ook in de collectieve promotie voor garden cyclaam gebruikt.

Walter van den Berg van kwekerij Bergcamp gaf op de bijeenkomst aan dat het aandeel ‘gardencyclaam’ in de afzetstatistieken van hun bedrijf nu 15% is, een ruime verdubbeling ten opzichte van 2021.  

Exporteurs positief

Marketeer Vivien Zweekhorst van Royal FloraHolland vertelde op de bijeenkomst dat de promotiecampagne cyclaam, die nu het derde projectjaar in gaat, succesvol is. In het kort: Bijna dertig publicaties in vak- en consumentenbladen, nieuwsbrieven voor de top 80 inkopers van cyclaam, een item in het tv-programma De Grote Tuinverbouwing op SBS6 en duizenden views op de speciale accounts voor cyclaam op Facebook en Instagram.

Peter Rodenrijs vertelde dat zo’n 150 exporteurs bij Royal FloraHolland cyclamen kopen. Dat is volgens hem best een goed aantal, zeker in vergelijking met het koperspubliek voor andere potplanten. Rodenrijs ging namens de productgroep bij 8 exporteurs langs om de gardencyclaam te promoten. Dat werd positief ontvangen, gaf Rodenrijs aan. „Ze zien het buitengebruik van cyclaam als kans, mede omdat ze goede ervaringen hebben met het promotieproject Verrassend Buiten van enkele jaren geleden, waar cyclaam ook aan meedeed. De exporteurs waarderen de collectieve, eenduidige aanpak van de productgroep cyclaam.”

Alle telers dragen voor die productspecifieke promotie 0,25% over hun omzet cyclaam bij Royal FloraHolland af. De veredelaars voegen daar jaarlijks €10.000 aan toe. Het jaarbudget komt daarmee op ongeveer €65.000. Komend jaar wordt gestemd over een nieuwe, driejarige campagne.

Breed sortiment geschikt voor buiten

De verzamelde data van de benchmark geeft telers, veredelaars en handelaren meer inzicht over de prestaties van cyclaam in de openlucht. Feitelijk is er behoorlijk veel keuze voor buitengebruik, zo blijkt ook uit de hoge scores in de benchmark cyclaam. Natuurlijk blijven de weersomstandigheden en de teeltwijze van invloed op het eindresultaat. De eerder genoemde prijswinnaars zonden cyclamen uit de Super Serie Verano en Super Serie Allure in.

In de categorie mini was de tweede plek voor Gebr. Grootscholten. Hun inzending van cyclamen Carino mix behaalde 133 punten, twee minder dan winnaar De Sassenhof. De derde plaats is voor Endhoven Flowering met de Donatello, met 132 punten.

In de categorie midi/grootbloemige werd Kwekerij de Rijke tweede met de Super Serie Macro Fuji met 139 punten. Op de derde plek in de categorie midi/grootbloemige eindigde C&M Kester met de Super Serie XL met 135 punten.

Alle deelnemers ontvangen een persoonlijk onderzoeksverslag met bloeiprestaties en foto’s van hun inzending.

Linda van Leeuwen van het Post Harvest Kenniscentrum (rechts) gaf op locatie uitleg over de benchmark cyclaam. Zeventien telers zonden in totaal 35 partijen in, ongeveer net zoveel als vorig jaar.

 

Redelijk nieuw in de Super Serie van veredelaar Schoneveld is deze Djix. OK Plant zond hem in voor de benchmark. Hier het resultaat na ruim 7 weken in de buitenlucht.

Vakblad voor de Bloemisterij 24, 2022

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster