De afzet van cyclaam heeft een impuls nodig. Die conclusie werd eind 2020 uitgesproken, toen een opwaartse lijn eigenlijk al was ingezet. Die lijn vasthouden was daarom vooral het motto bij de start van een nieuwe, driejarige, promotiecampagne. In die collectieve promotie is de positionering van cyclaam als ‘gardenplant’ een belangrijk speerpunt. De eerste stappen zijn gezet.
Uit ervaring weet productmanager Peter Rodenrijs vanRoyal FloraHolland dat de varkenscyclus op cyclaam van toepassing is. In zijn 39-jarige loopbaan bij de veiling waren er vaker signalen dat de populariteit van cyclaam onder druk staat. Eind 2019 was er sprake van afnemende directe verkoop van cyclaam, stond de potplant minder vaak in folders, daalden de omzet en aanvoer van cyclaam bij Royal FloraHolland, klaagden supermarkten over te veel uitval en kozen tuincentra liever voor groene planten in het schap.
Cyclaam heeft het moeilijk, vat de productmanager die situatie samen. Maar er zijn inmiddels weer hoopgevende signalen over de afzet van van de bloeiende potplant. „Uit de retailmatrix van Royal FloraHolland blijkt dat tuincentra afgelopen maanden meer acties met cyclaam hadden dan het jaar daarvoor. We zien ook dat het aantal kopers van de potplant met zo’n 30% is toegenomen tot ruim 30. Dat verklaart mede dat de prijsvorming redelijk op peil blijft bij een stijgende aanvoer.”