Eind jaren negentig ging de familie-pioenenkwekerij failliet, maarin 2003 zorgde RUUD WARMERDAM voor een succesvolle herstart. Uiteraard maakt hij zich nu zorgen vanwege de coronacrisis. Toch troost hij zich met twee dingen: zijn webshop én zijn perfectionistische inslag: ‘Ik lever bloemen die ik zelf ook graag zou ontvangen.’
In de kantine van zijn bedrijf zitten Ruud Warmerdam (43) en ik op ruime afstand van elkaar. Het is verder rustig in de schuur, twee medewerkers werken buiten op het land tussen de pioenen. In 2019 is een bestaande schuur omgetoverd tot nieuwe verwerkingsruimte met speciale en moderne koelcellen. Natuurlijk gaat het gesprek over de coronacrisis, die ook zijn bedrijf treft. Hij maakt zich best wel zorgen, omdat hij normaal gesproken in het voorjaar een grote slag slaat. ‘Kan ik straks wel alles oogsten? De export ligt zo goed als stil en ik heb juist klanten voor grote evenementen en bruiloften in het buitenland. Die gaan voorlopig niet door, dus waar gaan mijn bloemen nu heen? Het is allemaal onzeker.’ Hij vertelt gelukkig niet alleen afhankelijk te zijn van de bloementeelt, maar levert in het najaar via zijn webshop ook plantmateriaal uit aan zakelijke klanten (fysieke en online verkooppunten, kwekers en exporteurs) en particulieren. ‘Op 1 februari zet ik het nieuwe assortiment online. De webshop zorgt zowel direct als indirect voor een belangrijk deel van mijn inkomsten.’