Beste tijden voor de bollen, zo is de algemene opvatting. Consumenten zijn in coronatijd volop bollen en bloemen gaan kopen, met een grote vraag als gevolg. Maar is het wel allemaal rozengeur en maneschijn in de bloembollenhandel? Daarover ging het gesprek half januari tijdens de Relatieweek van Hobaho, dat via de livestream werd uitgezonden. Vooral het risico voor de exporteur is op dit moment erg groot, zo werd duidelijk.
Zomaar even wat cijfers van Evert van Zanten, directeur van Onings Holland Flowerbulbs in Poeldijk. Nederland stuurt jaarlijks zo’n 1,6 miljard leliebollen de wereld over, waarvan Azië er 650 miljoen afneemt, Noord- en Zuid-Amerika 500 miljoen en de Nederlandse leliebroeiers 300 miljoen. Ook voor de tulp zijn de aantallen indrukwekkend. In totaal produceert de Nederlandse bloembollensector 6,3 miljard leverbare tulpenbollen. Daarvan gaat bijna de helft naar de Nederlandse broeierij, 1,6 miljard stuks naar droogverkoop en landscaping, 700 miljoen naar diverse Europese bestemmingen en 400 miljoen naar Noord-Amerika. Getallen die indruk maken, maar waar ook een wereld van zorgen achter schuilt, zo bleek tijdens de livestream die Hobaho in de Relatieweek uitzond en waar de recente ontwikkelingen in de internationale bloembollenhandel centraal stonden. Niet alleen Evert van Zanten liet daarover zijn licht schijnen, maar ook directeur Henk Westerhof van Royal Anthos, Jan de Wit van Jan de Wit & Zonen uit Enkhuizen en directeur bemiddelen Sam van Egmond van Hobaho.
Veel risico’s
Dit artikel gratis lezen?
Registreer gratis uw account en krijg 5 dagen toegang tot alle premium artikelen van Bloemisterij, Bloem&Blad en Greenity.
Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Bloem&Blad, Greenity of Floribusiness, maar geen account? Neem contact met ons op.