Vorige

Banenmarkt WHC levert  werknemers op

Beeld
WHC

De meeste deelnemers aan de banenmarkt in het World Horti Center (WHC) op 15 februari hoopten indruk te maken bij studenten en werkzoekenden om stagiaires en potentiële werknemers te werven. Sommige bedrijven zijn daar voor het tweede opeenvolgende jaar in geslaagd.

Leuke individuele successen, maar voor eventmanager Nikki Meijer maken de 80 deelnemende bedrijven en bijna 500 bezoekers het event vooral tot een succes. Wat haar ook aanspreekt, is dat het Westland zich als brede werkgever op de kaart zet. Het merendeel van de deelnemende bedrijven is tuinbouw gerelateerd, waaronder 25 participanten van het WHC. De overige bedrijven zijn actief in sectoren als logistiek, ICT, consultancy, recruitment, zorg, en overheid.

Eventmanager Nikki Meijer


De eerste editie was al een groot succes, maar het kan altijd beter. Zo is er deze editie naar de bedrijven geluisterd door werkzoekenden uit de regio beter te benaderen. Dat gebeurt al door de samenwerking met UWV Haaglanden, maar dit jaar ook intensiever via allerlei communicatiekanalen. Verder zijn diverse scholen op mbo-, hbo-, en wo- niveau uitgenodigd om de banenmarkt te bezoeken. 

Meijer hoopt dat potentiële werknemers onder zij-instromers en werkenden ondanks de doordeweekse middag toch hun weg hebben weten te vinden naar de banenmarkt. „De brede toestroom van geïnteresseerde bezoekers heeft laten zien dat de donderdagmiddag geen probleem is. Alle bedrijven die ik gesproken heb waren positief over de aanloop en gesprekken die zij gevoerd hebben.”

Employer branding

OK Plant grijpt nagenoeg elke kans in de regio aan om zich als goede en leuke werkgever te profileren. Het zogenaamde ’employer branding’ heeft een hoge prioriteit bij het potplantenbedrijf uit Naaldwijk, meldt HR-medewerker Katinka Boersma. Employer branding is veel meer dan een wervingscampagne. Het is niet alleen gericht op het aantrekken van nieuw talent, maar vooral om het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving en het behouden van je huidige medewerkers. Uiteindelijk resulteert dat in een beter imago van jouw organisatie. „Het draait vooral om zichtbaar te zijn en in gedachte van potentiële werknemers te zitten. Dat als ze van baan switchen of op zoek gaan naar een baan in de sector dat dan jouw bedrijfsnaam is blijven hangen. Dus naast aanwezigheid op banenmarkten, waarvan er meer mogen worden georganiseerd, scholen bezoeken en scholieren en studenten op het bedrijf uit te nodigen.”

HR-medewerker Katinka Boersma (rechts) samen met collega Lotte van Marrewijk.


Dat OK Plant al voor de tweede keer deelneemt aan de banenmarkt in het WHC past in die bedrijfsfilosofie. Het bedrijf krijgt openstaande vacatures tot dusver makkelijk ingevuld. „Teeltspecialisten wel lastiger dan bijvoorbeeld verkopers, omdat de vijver voor teeltspecialisten wel heel erg klein geworden is om uit te vissen, zeker in een geconcentreerd glastuinbouwgebied als het Westland.” 

Talenten altijd binnen halen

Momenteel heeft OK Plant een vacature voor aanstormend teeltspecialist en een medewerker marketing en communicatie. Het is niet het primaire doel om kandidaten op de banenmarkt te strikken, maar zeker niet uitgesloten. Immers, de eerste editie leverde drie tot vier potentiële werknemers op en één is ook daadwerkelijk in dienst gekomen als teamleider afleveren. „Als een gunstige kandidaat zich aandient dan zal die alsnog meegenomen worden in de procedures die lopen. Immers, talenten wil en kan je niet meer laten lopen. Desnoods door ze binnen te halen op andere functies met de intentie ze door te laten ontwikkelen waar hun passie met name ligt.”

Ook een reden voor OK Plant om mee te doen aan de banenmarkt is volgens Boersma de glastuinbouw te presenteren als mooie sector die een grote diversiteit aan functies heeft te bieden. Zeker in een periode dat de sector vaak negatief het nieuws haalt betreffende gebruik gewasbeschermingsmiddelen en inzet van arbeidsmigranten. „Van het positievere beeld zijn veel werkzoekenden helemaal niet op de hoogte.”

Op meer jongeren gehoopt

Voor Highland Potplant was het de eerste keer dat ze meededen aan de banenmarkt. Beide jonge mede-eigenaren Nick Duijvestijn en Mark van der Voort waren vooral benieuwd hoeveel potentiële werknemers en stagiaires op het evenement zouden afkomen. En wat dat betreft was Van der Voort een beetje teleurgesteld, mede omdat de banenmarkt op een plaats werd georganiseerd die deels een school is. „Ik had gehoopt op iets meer jongeren die bij ons stage willen komen lopen of nog mooier die na hun opleiding bij ons willen komen werken. Nu waren het vooral wat oudere mensen die op zoek waren naar een baan ofwel aangespoord door het UWV of die de markt op eigen initiatief bezochten.”

Mark van der Voort (links) en Nick Duijvestijn.


Het bedrijf zal dus ook andere wegen gaan bewandelen om duidelijk te maken dat hij openstaat voor stagiaires en het invullen van de openstaande vacatures; momemteel één voor de verkoop en één voor de teelt.

De zelf nog jonge en ambitieuze jongens zijn in 2022 het avontuur aangegaan door de agapanthuskwekerij van John Zuidgeest te versterken. Zij weten als afgestudeerden aan de Hogeschool Tuinbouw en Agribusiness in Delft hoe leuk en gevarieerd werken in de tuinbouw is en brengen dat graag over op jongeren. „Werven van personeel gaat moeilijker dan vijf jaar geleden. Jongeren interesseren voor de sector is al jaren een probleem, maar naar ik hoop geen toenemend probleem”, verwoordt Van der Voort.

Aan de banenmarkt in het World Horti Center namen 80 bedrijven deel en werd bezocht door bijna 500 bezoekers.

Vakblad voor de Bloemisterij 5, 2024

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster