Vorige

Duurzame bol thema Nationaal Bloembollencongres Keukenhof

De wereld verandert en daar zal de bloembollensector in mee moeten gaan. Zo niet, dan schaadt dat de reputatie van de sector. Wat dat betekent merken bedrijven als Shell en Nokia nog dagelijks. Dat was de boodschap tijdens het tweede Nationaal Bollencongres dat dinsdag 21 maart op Keukenhof werd gehouden.

De urgentie om duurzamer te gaan telen is groot, zo maakte hoogleraar evolutionaire ecologie van Wageningen Universiteit Louise Vet duidelijk. Biodiversiteit is haar vakgebied, en op dat terrein zijn de zorgen groot, omdat jaarlijks het aantal soorten planten en dieren hard achteruit gaat. Maar er is hoop, aldus Vet. Zo is in de Bloembollenstreek Fieldlab B7 gestart, waarbij bloembollentelers en bewoners van de streek nagaan hoe de biodiversiteit is te vergroten.

De urgentie is ook groot, omdat de reputatie van de sector op het spel kan komen te staan. John-Paul Schuirink, directeur van FrieslandCampina legde uit hoe je als bedrijf planmatig moet werken om je reputatie op peil te houden. Dat vraagt veel van zijn coöperatie waarbij 15.000 boeren zijn aangesloten, maar resultaat heeft het. In de ranking van bedrijven op basis van hun reputatie staat FrieslandCampina op de derde plaats, na ASML en Philips. Schuirink wees ook op Shell, decennialang de meest felbegeerde werkgever van Nederland. Die staat nu op de dertigste plaats.

Meer over dit congres is te lezen in de komende editie van Greenity.

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):

Notitie

Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster