Ik kwam erachter dat productkennis niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Daarom wil ik wat meer vertellen over het belang van productkennis en waarom het in mijn ogen belangrijk is. Kennis over producten heb ik in de loop van de jaren opgedaan bij verschillende bedrijven.
Productkennis heeft meerdere voordelen:
Wanneer je zelf beter weet hoe je product is gemaakt, vind je het zelf ook leuker om erover te vertellen. Daarnaast kun je er een stuk zekerder van worden en hierdoor zelfvertrouwen uitstralen richting de klant.
Ook wanneer je inkoopt, is het belangrijk om te weten waar de prijs van het product vandaan komt. Is het product handgemaakt? Dan zal het product duurder zijn dan een machinaal product. Tijdens het inkopen kun je dus letten op hoe het product is gemaakt, zodat je dit kunt overbrengen naar de klant. Zo ziet de klant beter de waarde van het product in én weet de klant ook waar de prijs vandaan komt.
Niet alleen is kennis over je producten belangrijk. Ook kennis over je bloemen en planten is essentieel. Door kennis te hebben over waar je bloemen en planten vandaan komen, kunnen klanten beter worden geadviseerd en geïnformeerd.
Op steeds meer plekken worden dezelfde producten verkocht. Zo zijn er bij de supermarkt om de hoek ook al veel planten en bloemen. Doordat erop steeds meer plekken producten worden verkocht die in een bloemenwinkel ook te vinden zijn, is het belangrijk om uit te blinken. Uitblinken kan door meer kennis te hebben over de producten die je in jouw winkel verkoopt. Mensen zullen naar je toekomen voor de kennis die ze niet overal kunnen krijgen.
Julia van Haaster
Leeftijd: 19 jaar
Opleiding: Ad bloemsierkunst op Aeres Hogeschool in Wageningen
Stage: Margriet Bloembinders in Zeist
Werk: Ruach Bloemen & Lifestyle in Zwartsluis
Favoriete bloem: Delphinium
Instagram: julia.v.h_