‘We must rewild the world’, een bekende quote van David Attenborough. Duurzaamheid speelt veel mee bij mijn ontwikkeling als bloemist. We willen het allemaal zo goed mogelijk doen, maar vergeten dat ook de natuur in ontwikkeling is. Ik zal in mijn jaren nog veel natuurrampen meemaken als er niet snel genoeg veranderingen plaatsvinden.
We hebben het afgelopen decennium veel veranderingen achter de rug in ons vak. Steekschuim is ontwikkeld, koudlijm en hete lijm zijn bijna niet meer weg te denken. Alles wordt per bos in plastic verpakt met meerdere elastieken om de stelen. Bloemen die de wereld over vliegen is niks nieuws en kan zelfs af en toe minder milieubelastend zijn dan de kassen in Nederland. We zijn druk bezig om dit te veranderen, maar we zijn allemaal bang dat de verandering niet verkoopt.
Communication is the key, communiceren naar de klanten maar ook naar de sector. Is het niet prachtig dat we bijna alles het hele jaar door kunnen kweken? Maar de vraag is of dit wel milieubewust is. Wees eerlijk naar je klant en begrip komt vanzelf. Bewustzijn van jouw invloed op de natuur en dit door communiceren naar klanten is zeer belangrijk. Het promoten van seizoensbloemen en afbreekbare hulpmaterialen is een fantastische stap, maar ik weet goed dat niet iedereen hier klaar voor is. Daarom is de eerste stap het bewust worden van ons effect op het milieu en dit door communiceren. Ik koop ook druiven in de lente wetende dat ze uit Zuid-Afrika komen, maar ik ben me er wel bewust van.
Door meer te investeren in duurzame materialen en dit door te communiceren naar de klanten komt er al veel meer begrip voor elkaar. Zo kunnen we allemaal een stapje dichterbij komen om CO2-neutraal te leven.
Irene de Wit
Leeftijd: 21 jaar
Opleiding: Ad bloemsierkunst op Aeres Hogeschool in Wageningen
Stage: Bloemengroothandel Goedegebuurde & de Mooij
Favoriete bloem: Pioenroos
Ik heb gekozen voor het bloemenvak omdat… dit vak creativiteit vereist en ik graag iets met mijn handen wilde doen.
Instagram: irenes_flora