De roos heeft, na een prijstechnisch tegenvallende start van 2024, enkele goede weken achter de rug. Valentijn, Internationale Vrouwendag en Engelse Moederdag wakkerden de prijsvorming goed aan. Het imago van het Nederlandse product is verbeterd. De dip in kwaliteit en aanvoer door hoge energieprijzen bleek tijdelijk. Rozentelers werken hard aan behoud van hun positie.
De Nederlandse roos heeft afgelopen periode in betrouwbaarheid terrein teruggewonnen, concludeert Marc de Baan van Royal FloraHolland. De productmanager roos bij de veiling verwijst naar de gevolgen van hoge energieprijzen vanaf eind 2021. Er werd minder gestookt en minder belicht. Er ontstond vooral in de winterperiode 2022/2023 minder productie en meer problemen met smet en de houdbaarheid van de rozen. „Het lag de afgelopen jaren onder een vergrootglas”, zag De Baan. „Maar het imago is écht weer omhoog te gaan. Er zit een positieve kentering in. Het is zaak om daarop verder te bouwen.”
Rob Meijdam van Flower Support – hij doet de verkoop en marketing voor diverse Nederlands rozenbedrijven – ziet ook dat het tij is gekeerd. „We doen er met zijn allen alles aan. Dat is niet alleen belangrijk voor de feestdagen, maar ook voor alle tussenperiodes.”
Dit artikel gratis lezen?
Registreer gratis uw account en krijg 5 dagen toegang tot alle premium artikelen van Bloemisterij, Bloem&Blad en Greenity.
Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Bloem&Blad, Greenity of Floribusiness, maar geen account? Neem contact met ons op.