De energiecrisis heeft grote impact op de bloemen- en plantenhandel. Exporteurs zien hun kosten stijgen, het aanbod krimpen en onderhandelingen met retailers stroef verlopen. Koopt de consument straks nog bloemen en planten?, vragen ze zich tevens bezorgd af. „We strijden door. Na alle oorlogen blijven er soldaten over.”
De kosten zijn onwijs hoog in vergelijking met de winter van vorig jaar. Er zit angst bij iedereen. Klanten zijn onzeker”, schetst Jan de Rover als hem gevraagd wordt naar de impact van de energiecrisis op Ransom Blumen. De Rijnsburgse lijnrijder heeft drie vrachtwagens rijden in het oosten van Duitsland. „Ik heb geluk dat ik met twee wagens kan tanken in Polen. Daarvoor hoeven ze slechts 3 kilometer om te rijden.”
1.000 liter diesel gaat er wekelijks in een tank. In Duitsland kost een liter €2,09, in Polen €1,50, rekent De Rover voor. Hij bespaart daarmee zo’n €590 per auto. „Maar”, nuanceert de Rijnsburger. „Eerst kostte een liter diesel in Polen €1,10, dus ik ben nog wel duurder uit dan voorheen.”