De transportsector is druk met multimodaal transport en een toekomst zonder fossiele brandstoffen, bleek op Multimodaal Transport Expo in Breda. Het steekt de logistieke sector dat politiek Den Haag maar weinig oog voor hem heeft.
Het blijkt lastig in de sierteeltexport: het gebruik van multimodaal transport. Voor de leek: multimodaal transport houdt in dat verschillende transportmiddelen worden gebruikt in één transportboeking. Jan de Rijk Logistics probeerde het een tijdje met bloemen en planten op de trein naar onder meer Spanje en Italië. Het bleek echter ondoenlijk om multimodaal te gaan met versproducten. De CO2-besparing is evident, maar de betrouwbaarheid van het transport was ver te zoeken. Sporen van landen sluiten niet altijd op elkaar aan en dan zijn er ook nog regelmatig vertragingen, desastreus voor versproduct.
Jan de Rijk vervoert versproduct door heel Europa liever met een dubbel-bemande vrachtwagen van A naar B dan met achtereenvolgens vrachtwagen, trein en vrachtwagen van A naar B naar C naar D. Voor onbederfelijke waar gebruikt ze nog altijd de trein, benadrukt Reinhard Willemen, business development manager.