Directeur Ron Kloos van Decorum maakte een jaar geleden de overstap naar het snijbloemen- en plantenmerk. Hoewel hij een achtergrond ‘in het groen’ heeft, is hij met deze stap wel van segment veranderd: van Intergamma via GroenRijk naar Decorum. Hoe kijkt hij naar de snijbloemensector en waar moet het wat hem betreft naar toe?
U staat nu een jaar aan het roer van Decorum. Wat is uw beeld van de Decorumkweker?
“Met 53 kwekers en meer dan 4.000 producten is Decorum een zeer diverse club. Wat hen bindt is de liefde voor het vak en de wil om topkwaliteit te maken. Ze zijn dan ook trots dat ze het Decorum merk voeren. Het zijn echte ondernemers, vaak familiebedrijven, die hard werken om prachtige bloemen en planten op de markt te brengen. Het is ook een sterk collectief, kwekers helpen elkaar. Dat zien we nu ook bij het wegvallen van de Russische markt. We helpen elkaar bij het vinden van nieuwe afzetmarkten en kanalen. Met het sterke kwaliteitsmerk Decorum en de steeds verdergaande samenwerking op commercieel vlak heeft Decorum veel waarde voor hun leden. Decorum heeft ook zeker de ambitie om door te groeien en staat open voor nieuwe kwaliteitskwekers. De stemming is ondanks alles goed, dat zagen we tijdens de Trade Fair en bij onze eigen beurzen. Er is zin om verder te gaan.