De gewasgroep cyclaam gaat op eigen kracht het outdoor-segment nieuw leven inblazen. Door het buitengebruik extra te promoten, moet de hele productgroep meer lucht krijgen. Het aanbod van buitencyclamen was op het hoogtepunt bijna 6 miljoen stuks, in 2020 waren het er nog maar 1,7 miljoen. De huidige klokaanvoer is grillig en de prijzen blijven zwak, ondanks een sterke afname.
Het re-boosten en beter communiceren van het buitengebruik is hard nodig, vinden kwekers. Met hulp van de afdeling Product Specifieke Promotie van Royal FloraHolland (RFH) komt er een collectieve driejarige promotiecampagne waarvoor telers 0,25% van hun omzet cyclaam bij RFH afdragen. Jaarlijks levert dit naar schatting zo’n €50.000 op voor promotie. De drie veredelaars vullen samen jaarlijks €10.000 aan. Het doel is om over drie jaar 25% van de Nederlandse cyclamen als outdoor aan te bieden. Nu is nog dat 7%. De veiling gaat de doelstellingen monitoren door middel van Foldercheck en de omzet op tuinplantencode.
Peter Rodenrijs, productmanager bij RFH: „In 2020 zat het mee. Met 10% minder aanvoer komt er een prijswinst van 10% uit. Maar dit jaar zit er mogelijk weer uitbreiding aan te komen. Die varkenscyclus moeten we doorbreken. Ik denk dat we dat met promotie van het buitengebruik, vraaggericht produceren en een kwaliteits-upgrade, goed kunnen realiseren. Een grote tuincentrumketen die acties doet met buitencyclamen, heeft daar in drie jaar tijd 60% meer omzet uit weten te halen. Twee andere ketens hebben al interesse getoond in acties.”
Dit artikel gratis lezen?
Registreer gratis uw account en krijg 5 dagen toegang tot alle premium artikelen van Bloemisterij, Bloem&Blad en Greenity.
Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Bloem&Blad, Greenity of Floribusiness, maar geen account? Neem contact met ons op.