WUR doet onderzoek naar zeevracht van rozen uit Kenia naar Nederland. De universiteit focust met name op de invloed van teeltomstandigheden en genetica op de houdbaarheid van rozen die vanuit Kenia overzee naar Nederland zijn vervoerd. Een verkennende pilot leidt tot een nader – driejarig – onderzoek.
Uit een verkennend onderzoek door de Business Units Wageningen Food & Biobased Research en Glastuinbouw van Wageningen University & Research blijkt dat, zelfs als je het naoogstbehandelingsprotocol en de transportomstandigheden gelijk houdt, er nog altijd verschillen zijn in hoe rozen presteren bij de consument. Die verschillen worden veroorzaakt door zowel genetische factoren als de teeltomstandigheden.
34 dagen onderweg
Het onderzoek van WUR is uitgevoerd in het kader van een Seed Money-Project van de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen. Hierbij zijn verschillende partijen uit het bedrijfsleven betrokken met ondersteuning van de Landbouwraad in Kenia.
In de pilot werden zeven cultivars van vier telers in Naivasha over zee vervoerd van Mombassa naar Rotterdam. De zeevracht liep vijf dagen vertraging op in de haven van Rotterdam en was daardoor 34 dagen onderweg. Er was geen referentie met luchtvracht van dezelfde cultivars van dezelfde kwekers.
Factoren als naoogstbehandeling, voorbehandeling, temperatuurmanagement, vacuüm koeling en omstandigheden in de container waren voor alle cultivars gelijk. Dit stelden de onderzoekers in staat om te zien of cultivar en teeltomstandigheden invloed hebben op vaasleven, bladkwaliteit en het open komen van de bloemen.
Twaalf proefzendingen
Op de vaas deden de bloemen het niet allemaal even goed. Een cultivar van verschillende telers presteerde wisselvallig op de vaas. Ook waren er verschillen in houdbaarheid tussen de cultivars. De pilot toont aan dat zowel cultivar als teler een aanzienlijke invloed hebben op de kwaliteit van de rozen na de zeereis, concluderen de onderzoekers van WUR. De oorzaken hiervan zijn nog onbekend. Normaliter presteren de cultivars goed, los van welke teler ze afkomstig zijn, als ze getransporteerd worden met het vliegtuig. Blijkbaar heeft een lange opslagtijd meer invloed op bepaalde cultivars van bepaalde telers.
WUR gaat drie jaar lang nader onderzoek doen naar de invloed van teeltomstandigheden en cultivar op zeetransport. Dit doet ze in twaalf proefzendingen van rozen van Kenia naar Nederland. Start is halverwege 2022. Einddoel van WUR is om met aanbevelingen en protocollen voor zeevracht te komen. Het onderzoek is een publiek-private samenwerking met meerdere partijen uit de keten waaronder Royal FloraHolland.
Transport over het water is duurzamer en goedkoper, en is aan een langzame opmars bezig. Rabobank bracht recent de zeevracht van bloemen in de hele wereld in kaart in de World Floricultural Map.