Het nieuwe kabinet van BBB, PVV, NSC en VVD gaat kijken of de invoering van zero-emissiezones in binnensteden kan worden uitgesteld. Transport en Logistiek Nederland (TLN) is er niet bij mee. Veel ondernemers investeerden reeds in elektrificatie. Volgens Evofenedex leidt uitstel tot meer onduidelijkheid bij ondernemers omdat invoering van zero-emissiezones een gemeentelijke bevoegdheid is.
„Als sector zijn we bezig met het maken van een flinke verduurzamingsslag”, zegt Elisabeth Post. Zij is bestuursvoorzitter van TLN. „Veel transportondernemers hebben al in elektrificatie van hun wagenpark geïnvesteerd. Voor het nemen van investeringsbeslissingen hebben ondernemers duidelijkheid en een consequent overheidsbeleid nodig, geen overheid die zwalkend beleid voert. Daar kan je als ondernemer immers geen investeringsbeslissingen, die in onze sector om heel veel geld gaan, op baseren. En juist in zo’n ingewikkelde transitie moet je de koplopers niet kopschuw maken door het veranderen van de spelregels tijdens het spel.”
Tientallen gemeenten zouden vanaf 2025 zero-emissiezones invoeren. Daar lees je hier meer over. In het sierteeltvervoer zou de invoering van zero-emissiezones met name lijnrijders en bloemisten raken. BBB en CDA gaven vorig jaar al aan dat zero-emissiezones onhaalbaar en onbetaalbaar waren. Dat lees je hier.