De agrarische sectoren lanceerden dinsdag 16 april samen het arbeidsmarktplatform Beter Uitzicht om werkzoekenden te werven voor een functie in land- en tuinbouw. Werkgevers kunnen gratis vacatures op de website zetten, die worden doorgeplaatst naar andere relevante websites. Met een campagne worden bezoekers getrokken.
Op het platform Beter Uitzicht staan inspiratieverhalen van mensen die de overstap naar de agrarische sector al maakten, plus een keuzehulp die naar passende functies leidt en een vacaturebank. Werkgevers uit de primaire sector kunnen gratis vacatures plaatsen. De LTO-organisaties willen zo werkgevers helpen nieuwe werknemers aan te trekken.
Onbekendheid
Volgens LTO blijkt uit onderzoek dat de meeste mensen niet negatief staan tegenover werken in de land- en tuinbouw, maar dat er vooral grote onbekendheid is. Daarom staat er een beroepengids op het platform en hebben de standsorganisaties en vaktechnische organisaties samen een keuzetool gemaakt die mensen koppelt aan functies die bij hen zouden passen. Met een advertentiecampagne via sociale media en fysieke buitenreclame worden potentiële werknemers naar de website geleid.
iHet platform en de campagne worden gefinancierd vanuit Colland Arbeidsmarkt en LTO Noord. Het project wordt uitgevoerd door LTO Noord, in samenwerking met de andere LTO-organisaties en vaktechnische organisaties.