Van ‘one size fits all’ gaat het bij Royal FloraHolland naar meer maatwerk voor klanten. En daar past een ander overlegmodel met klanten bij. In plaats van een zijn er nu drie klantenplatforms. „Van daaruit kunnen we streven naar een optimale dienstverlening”, zegt CCO Ruud Knorr, die de platforms voorzit.
VGB en Royal FloraHolland hadden vorig jaar bonje. VGB-bestuurders waren van mening dat RFH pas op de plaats moest maken met de strategische vernieuwing. Tevens gaven ze aan dat de klanten meer betrokken willen worden bij de bepaling van de strategie van de veiling en dat de klanten van RFH van elkaar verschillen. „We zouden toch samen optrekken?”, vroeg het VGB-bestuur aan de veiling. „Wijsheid zit niet alleen bij knappe koppen van Royal FloraHolland, maar ook bij al die mooie familieondernemingen.”
VGB kwam in april met Een reikende hand. In deze presentatie verdeelde ze de klanten van RFH in vier segmenten en vroeg de veiling voor deze klantgroepen maatwerk te leveren. De vier segmenten betroffen klokkopers, kopers die zich bezig houden met directe stromen, kopers die daghandel doen en kopers die werken met ‘preferred suppliers’.