Bloemenvluchten uit Afrika en Zuid-Amerika wijken de laatste jaren steeds vaker uit naar vliegvelden buiten Nederland. Per eind 2023 krimpt het aantal vluchten op de nationale luchthaven Schiphol. De luchtvrachtsector verwacht dat ze daardoor onevenredig hard wordt getroffen. Ze pleit daarom wederom voor een vrachtpool. Als dat via overleg niet lukt, volgt desnoods de stap naar de rechter. De tijd dringt.
De luchtvracht op Schiphol is goed voor zo’n 4% van de 500.000 vliegbewegingen die op Schiphol jaarlijks zijn toegestaan volgens het Luchthavenbesluit. Dit gaat om 20.000 vluchten. In juni gaf minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat aan het aantal vluchten per jaar vanaf eind 2023 te verlagen naar 440.000. Dat is een krimp van 12%. De luchtvrachtsector vreest dat de krimp van het aantal vrachtvluchten veel hoger is. Op het Luchtvrachtcongres van Nieuwsblad Transport sprak Maarten van As van brancheorganisatie Air Cargo Netherlands zijn vrees uit voor een krimp van 30 tot 35%.