„Er bestaan veel vooroordelen over de tuinbouw”, ervaart Martijn van Geel, teler van orchideeën en chrysanten in Erica. „Mogelijk vertellen we als sector het verhaal te weinig of worden we niet goed begrepen.” Tijdens de laatste Kom in de Kas heeft hij een afdeling geopend om bezoekers te ontvangen: een winkel, presentatieruimte en testcentrum ineen.
„In de winkel krijgen mensen al een beleving van de tuinbouw. Maar als groepen een rondleiding willen, of willen vergaderen, kan dat in onze presentatieruimte. Iedereen is welkom, ook tegenstanders van de glastuinbouw. Ik wil graag uitleggen wat wij doen. Misschien vinden zij dat we niet duurzaam genoeg zijn. Dan zal ik eerlijk vertellen wat nog niet lukt, en hoe we dit gaan aanvliegen.”
Van Geel ontvangt al langer bezoekers op de kwekerij. Alle politieke partijen uit Emmen zijn op de koffie geweest. „Ze zaten vol met vooroordelen. Negen van de tien politici wisten niet hoe het werkelijk zat. Ze waren positief verrast; eigenlijk zie ik dat bij alle bezoekers.” Om zijn boodschap te ondersteunen heeft de teler borden gemaakt die uitleg geven over het bedrijf. „Maar mensen worden het meest aangesproken door de gesprekken met de teler en door het zien van bloemen en planten”, ervaart hij. Leveranciers denken ook mee, zoals Oreon die een demomeubel met ledlampen heeft neergezet. Toeristische bezoekers betalen een kleine vergoeding. „Dat hoeft niet alle kosten te dekken. Profileren mag best wat geld kosten. Het businessmodel is onze winkel.”