Ook het vervoer van vers ontkomt er niet aan: verduurzamen. De transportsector dient zijn steentje bij de dragen aan de klimaatdoelen. Er is de afgelopen jaren al veel gesproken over en geëxperimenteerd met vergroening van trucks en de inzet van multimodaal vervoer. Maar verduurzaming van versvervoer valt nog niet mee. Het kost ook nog eens veel geld.
Lang geleden was de Kop van de Beer, een eiland ter hoogte van de pier van Hoek van Holland, een natuurgebied. Nu verrijst, aan het Calandkanaal, bij de ingang van de Maasvlakte, de Rotterdam Food Hub. De haven van Rotterdam richt het bedrijventerrein van 60 hectare in voor bedrijven uit de agrofoodsector. Het belang van gekoelde producten neemt voor de Rotterdamse haven toe, vertelt Anne Saris. Zij is business manager agrofood en distributie bij Port of Rotterdam. Vorige week donderdag 21 april was ze een van de sprekers op het Agri en Food Logistiek Congres van Nieuwblad Transport in Breda.
Van de 15 miljoen containers, die jaarlijks de haven binnenkomen en uitgaan, is 15% gekoeld. 46% daarvan is groente en fruit, 54% is vlees, vis en zuivel, vertelt Saris. Snijbloemen ontbreken in haar lijstje. Er gaan bloemen overzee, maar veel is dat niet. Volgens de World Floricultural Map van Rabobank kwamen er vorig jaar 200 containers met bloemen van Kenia naar Nederland. Op het totaal aan bloemen dat uit Kenia komt en in vergelijking met wat Colombia en Ecuador met zeevracht doen is dat weinig.