Na kritiek van een deel van de kwekers en kopers liet Royal FloraHolland (RFH) vorig jaar de harde deadline voor Floriday los. De veiling wil in kleinere stapjes naar 100% digitaal. In 25 workshops haalde RFH de ervaringen van kwekers en kopers op en benoemde 16 thema’s waaronder de klokbrief, staffelprijzen, zoekfunctie voor kopers en het inschieten van orders door kwekers. Hoe staat het een jaar later met Floriday? De aanpassing van de aanpak van Floriday heeft rust gebracht en het draagvlak voor het gebruik verhoogd, stellen CIO André van der Linden en Martin de Ruiter, programmamanager Floriday.
Is het al mogelijk om een prijsstaffel te maken?
Een van de kritieken op Floriday was dat er geen prijsstaffel mogelijk was. Een prijsstaffel is moeilijk te automatiseren, ervaart RFH. Ze heeft voor het probleem meerdere oplossingen. De eerste is een dynamische transportprijs. Veel kwekers die staffels willen invoeren, willen een faire doorrekening van hun transportkosten. De mogelijkheid om de transportkosten voor een bestelling aan te geven zit nu los in Floriday ingebouwd. Een deel van de kwekers wil echter staffelprijzen omdat ze korting willen geven als kopers grotere volumes afnemen. De Ruiter: „Daar hebben we met een aantal kwekers en kopers naar gekeken en enquêtes gehouden. We hebben nieuwe oplossingen en die zijn we aan het toetsen. We hopen de komende anderhalve maand drie oplossingen te toetsen en dan te kunnen implementeren.”