Flamingo Flowers en MM Flowers wonnen in 2019 de tender van retailer Tesco. Voor Tesco woog het feit dat deze twee leveranciers eigen productielocaties hebben mee. Een partij zoals Dutch Flower Group gelooft niet in zelf telen. Deze partij heeft wel plannen om de samenwerking met telers te intensiveren en kwekerijen financieel te ondersteunen, waar het waarde toevoegt.
Zelf telen is voor handelaren een ander specialisme. Andersom geldt hetzelfde: telers zijn het niet gewend om direct aan eindklanten te leveren en de logistiek eromheen te organiseren.
Niet iedereen is dan ook overtuigd van het succes van het in handen hebben van meerdere schakels in de keten. ’Schoenmaker blijf bij je leest’ is volgens Herman de Boon een uitspraak die bedrijven goed moeten onthouden als ze plannen in dergelijke richting hebben. Hij meent dat achterwaartse integratie aansluit bij huidige ontwikkelingen, zoals internationale sourcing, schaalvergroting, toenemende afzet via retail en ketenverkorting. „Maar handelsbedrijven kunnen op meerdere manieren productie vastleggen, daar zijn verschillende varianten op te verzinnen. Veelal blijkt achterwaarts integreren niet zo succesvol. Handelshuizen kunnen het beste partnerships opbouwen. Voorwaarts vanuit de kweker gezien is kansrijker, mits er voldoende schaal of een diversiteit aan producten is.”