195 landen spraken in het Klimaatakkoord van Parijs af CO2-uitstoot fors te reduceren. Het akkoord heeft flinke gevolgen voor het wegtransport. Dat moet groener. Sierteeltvervoerders doen hun best, maar makkelijk is de opgave niet. Een ‘silver bullet’ is er niet om te vergroenen.
Op het dak van de vestiging van sierteeltvervoerder Ter Riele Transport in Wilp liggen circa 430 zonnepanelen. Directeur Remko ter Riele vertelt dat het bedrijf bezig is met de aanschaf van een elektrische truck. De vrachtwagen kan gevoed worden met zonne-energie. Ook bij sierteeltvervoerder Floriway heeft verduurzaming van het wegtransport de aandacht, vertelt Eric de Winter. Het bedrijf kijkt naar elektrificatie.
De wegvervoerders moeten wel. 195 landen ondertekenden in 2016 het VN-Klimaatakkoord van Parijs. De EU-lidstaten spraken af dat de EU-landen in 2030 minimaal 40% minder CO2 moeten uitstoten. Kabinet Rutte IV wil in dat jaar nog een stap verder gaan met een reductie van 60%. In 2050 of kort daarna moet de CO2-uitstoot compleet afgebouwd zijn. Wegtransport, verantwoordelijk voor 5% van alle CO2-emissie in de EU, wordt geacht een steen bij te dragen aan de doelstellingen van Parijs.