Bij opvolging van een familiebedrijf mogen de sociale en de emotionele invloeden niet vergeten worden. Die zijn er, maar wat er precies speelt verschilt per persoon, zeggen docent-onderzoeker ethiek en ondernemen Wiggele Oosterhoff bij Aeres Hogeschool Dronten en agrocoach Lianne Veenstra. Enkele hobbels komen ze regelmatig tegen bij gesprekken aan de keukentafel.
Als docent-onderzoeker en agrocoach spreken Oosterhoff en Veenstra met opvolgers, bedrijfsoverdragers en de niet-opvolgende kinderen. Door het stellen van de juiste vragen proberen ze wensen, verwachtingen en diepere drijfveren bespreekbaar te maken.
Communicatie is volgens beiden belangrijk bij bedrijfsopvolging. Het proces verloopt dan soepeler en het bespaart een hoop spanningen en ruzies als iedereen open en eerlijk is tegen elkaar. Bewust zijn van de rol waarin je praat helpt daarbij. In een familiebedrijf praten gezinsleden niet alleen als ouder en kind, maar ook zakelijk als overdrager en opvolger.