Bloemenbureau Holland zet al veertig jaar in op generieke promotie van bloemen en planten. Dit doet ze – in ieder geval tot 1 januari 2024 – met een budget dat grotendeels door Royal FloraHolland wordt geïnd. Een kijkje over de heg laat zien dat andere sectoren steeds vaker inzetten op sectorpromotie. Om tegenwicht te bieden bijvoorbeeld tegen beweringen van NGO’s, media of politici. Wat kan de sierteelt leren van andere agro-sectoren?
Bloemenbureau Holland (BBH) levert mogelijk aan het eind van volgend jaar flink aan budget in. Royal FloraHolland (RFH) int vanaf 1 januari 2024 niet langer het geld bij kwekers en handelaren voor BBH. In vergelijking met de concurrentie was het budget van BBH al beperkt. Branches van concurrerende artikelen als parfum, wijn, cadeaubon en chocola hebben veel meer te besteden.
BBH had de afgelopen jaren een hoog budget in vergelijking met andere agro-sectoren. Sinds de afschaffing van de productschappen per 1 januari 2015 komen zij bij lange na niet aan het huidige BBH-budget voor generieke promotie. Per 1 januari 2024 zal het zeer waarschijnlijk ook voor BBH anders zijn.