De gasprijzen in Azië liggen ruim boven de Europese gasprijzen, die ook al behoorlijk zijn gestegen. LNG-schepen kiezen er daarom steeds vaker voor om hun lading naar oost-Azië te brengen. Daardoor slinken de voorraden in Europa.
De marktsituatie voor gas wereldwijd is aan het veranderen. De prijzen in de VS zijn nog onveranderd laag, maar de Aziatische prijzen liggen intussen ruim boven de Europese prijzen, die in de afgelopen periode al behoorlijk zijn gestegen. De TTF-daggasprijs liep derde week oktober op tot net boven 15 €ct/m3. Oorzaak is het achterblijven van LNG-leveringen.
Europa ontving in oktober 17 LNG-leveringen minder dan in september en zelfs 35 minder dan een jaar geleden. Dit terwijl er vanaf 1 oktober juist veel meer LNG-leveringen voorzien waren. Zo wordt pas op 14 november weer een LNG-levering verwacht bij de Gate terminal. Steeds meer Russische, Amerikaanse en Qatarese schepen kiezen voor de (vaak langere) route naar landen als China en Maleisië. Dit zorgt ervoor dat Europese shippers een groter beroep moeten doen op de huidige gasvoorraden. Eind augustus stonden die voorraden nog op hetzelfde niveau als in 2019, maar inmiddels staan ze 3% lager dan vorig jaar. Ook de vraag is aangetrokken. Doorgaans is het gasverbruik in Nederland in oktober ongeveer 28% hoger dan in september. In de koude week 42 lag het verbruik zelfs nog 20% boven het gemiddelde oktoberverbruik en dat was meteen terug te zien in de prijsvorming.