Bijen en vlinders als verkoopargument niet nieuw, maar het thema biodiversiteit is actueler dan ooit. Dat bleek onlangs maar weer eens tijdens vakbeurs Plantarium|Groen-Direkt. Toch is er ook een andere kant van de medaille. Een aantal klanten toont zich kritisch op uitingen van biodiversiteit omdat bij- en vlinderlokkende planten juist extra onder het vergrootglas liggen bij milieuorganisaties.
Kijkend naar de trends voor 2024 zei brandcreator en trendvertaler van Trendlogic Sandra Könings in aanloop naar dit jaar: „Een van de belangrijkste macrotrends is ’groen, milieu en red de wereld’. Op microniveau vertaalt zich dit onder andere in biodiversiteit.”
De Britse greenfluencer Michael Perry, alias Mr. Plant Geek, noemt biodiversteit eveneens een ’heel belangrijk thema’. „Dat is het trouwens al jaren”, zegt hij. Al in 2011 kwam in het Verenigd Koninkrijk de Royal Horticultural Society met een bewustwordingsactie onder de naam ’Perfect for pollinators’, waarbij planten die goed zijn voor bestuivers in het winkelschap beter zijn te herkennen.